blog

6 tips om grootouders decembercadeaus in de fietsenwinkel te laten kopen

Retailing

Het is in deze tijd van het jaar een goed idee aandacht te besteden aan babyboomers die hun kleinkinderen willen verwennen met cadeaus voor Sinterklaas en Kerstmis. Forbes Magazine adviseert ondernemers hoe zij die grootouders in hun winkel krijgen.

6 tips om grootouders decembercadeaus in de fietsenwinkel te laten kopen
De vijftigplusser die op zoek is naar decembercadeau's voor de kleinkinderen, is ook voor de tweewielerspecialist een waardevolle klant.

Wie heeft het meest te besteden aan cadeaus voor de feestdagen? Vijftigplussers natuurlijk! Vijftigplussers zijn de meest verwaarloosde rijke mensen in de geschiedenis van de marketing. Dat schrijft Forbes Magazine over de situatie in de VS, maar in Nederland is het niet anders. Ook hier beheren vijftigplussers het overgrote deel van het besteedbaar inkomen, zonder dat zij de aandacht krijgen die ze verdienen.

Tips om deze doelgroep te bereiken:

  1. Stuur voormalige klanten een e-mail of folder per post en geef hen suggesties voor producten of diensten die in een cadeaubudget passen: tussen de 20 en 75 euro.
  2. Boomers willen graag laten zien dat ze up-to-date zijn wat betreft de populaire producten voor de verschillende leeftijdsgroepen van kinderen en jongeren. Geef hen dus een idee van nieuwste trends. Dan hoeven ze hun kleinkinderen niet om suggesties te vragen.
  3. Geef aan of een bepaald product of dienst een educatieve of opvoedkundige waarde heeft. Dit geeft grootouders het gevoel dat ze een bijdrage leveren aan de positieve ontwikkeling van hun kleinkinderen.
  4. Beloon aankopen met een aanbod van kortingen bij een volgende aankoop, die eventueel kunnen worden gedeeld met familie en kennissen.
  5. Voor kleine, ‘ouderwetse’ winkels: doe marketing in de buurt en benadruk het gemak en de gezelligheid van een kleine zaak dichtbij, want dat betekent minder rompslomp dan winkelen bij een groot en veel minder persoonlijk warenhuis.
  6. Creëer een gezellige sfeer in de winkel die bij het seizoen past. Bied een kopje koffie of warme chocolademelk aan, zorg dat er verse koekjes zijn, die ook nog eens voor een heerlijk aroma zorgen.


Kortom, doe er alles aan om vijftigplussers te verwelkomen. Leg de rode loper uit: ze zijn het waard, als mensen en als klanten!

Joop Koopman

Bron: www.route50plus.nl.

Reageer op dit artikel