blog

Vleselijke verleiding

Retailing

Dus u denkt dat het slecht gaat met de Nederlandse fietsenwinkels? Bij de slagers en de groentezaken, daar gaat het pas slecht. In 1994 waren er nog 5.345 slagers en 3.070 groentezaken. In 2011 waren dat nog slechts 2.100 slagers en 1.150 groentezaken! Voor Berend te Voortwis, rentmeester van Lindenhoff authentieke voeding, is het verdwijnen van zoveel slagers en groentewinkels niet verrassend. “Helaas gaat veel vakmanschap teloor,” aldus Te Voortwis.

Vleselijke verleiding
Foto: Frank van den Bergh (ANP)

In hun serie artikelen over retailmanagement geven Rob Meijer en Ube van der Ham tips&tricks over retailen, waarbij ze hun oor telkens te luisteren leggen bij andere branches. Hieronder wat tips uit hun tweede artikel, waarvoor ze met de rentmeester van Lindenhoff hebben gesproken. Lees het volledige artikel in Tweewieler oktober, p. 54-55.

Tips voor vleselijke verleiding

  • kruip in de huid van de klant en bedenk welke functie het product voor de klant heeft en bedenk dan hoe je die behoeften kunt invullen;
  • verleid de klant. Zet de klantbeleving centraal, niet de kassa;
  • de charme en het vakmanschap van uw personeel zijn essentieel;
  • investeer in een aansprekende inrichting en aankleding van de winkel;
  • niet alle klanten willen bedienen.

Discussieer mee! 
Uw collega’s leren het meeste als u een actueel probleem van fietsenwinkels benoemt en vervolgens een goed voorbeeld van een retailer geeft om dat probleem op te lossen. Uw reactie kunt u hieronder geven.

Reageer op dit artikel