blog

Puur mensenwerk

Retailing

Vrijdag werd ik ontboden bij Batavus om aan ‘de mannen’ te vertellen hoe ik in een winkel een fiets etaleer en waarom. Eindelijk zag ik ze eens allemaal bij elkaar.

Vrijdag werd ik ontboden bij Batavus om aan ‘de mannen’ te vertellen hoe ik in een winkel een fiets etaleer en waarom. Eindelijk zag ik ze eens allemaal bij elkaar. Een groep enthousiastelingen  met belangstelling  voor winkels, winkeliers, fietsplezier  en voor mijn methodes en redeneringen als fietsenetaleur.
Vertegenwoordigers vertegenwoordigen een MERK. Verrassend genoeg lieten deze mannen blijken ook over andere merken uitspraken van waardering te doen. Natuurlijk overheerst de liefde voor de ‘eigen’ fietsen. Trots liet elk van hen een favoriet deel van de collectie zien. ‘Hakerig’ als ik ben  wees ik een  fiets aan die volgens mij  een ‘overblijver’  zal blijken en zelfs op dat moment gaven ze me nog gelijk ook. Ook mijn mening  over favorieten werd gedeeld.  Ik mag natuurlijk niets doorvertellen, maar ik heb hele bijzondere ontwikkelingen mogen aanschouwen. Van de kinderfietscollectie werd ik heel vrolijk en zelfs de nieuwe insteek voor de racing-line maakte mij als etaleur ongeduldig en gretig.
We bespraken het nut van aandacht voor presentatie, voor handreikingen naar de dealers. Hoe komen fietsen er in de winkels het beste uit, hoe vang je het oog van de consument?  Fietsen moeten er perfect bij staan!
Etaleren is NIET het toepassen van teveel decoratietroep die de blik op het product zal vertroebelen.
Ik maakte de grap dat Gazelle nu helaas zinloze hoedjes aan de plafonds hangt en dat Batavus stapeltjes Xenos-rommeltjes onder de snelbinders had. Afblijven van die fietsen…Schoon houden, niet vervuilen, al waren de bedoelingen nog zo goed. Etaleren en decoreren zijn twee aparte disciplines.
Etaleren is aandacht trekken. decoratie is bijzaak.  We werden het ook eens dat fietsen gewoon van een prijsaanduiding moeten worden voorzien, gewoon met prijskaarten van de dealer…Uniform!
Al die scheeftrekkende, van de fietsen afvallende stuur-hangvelletjes zijn vanaf nu not-done.
Jammer genoeg zijn veel winkeliers nog steeds niet in staat een fiets compleet tot z’n recht te laten komen. Volledig zonder enige aandacht, soms nog voorzien van de plastic zak met papieren, scheve snelbinders met de pedalen er onder  verwachten sommige handelaren klanten te kunnen verleiden.  De grap is vaak dat ze hun privéauto zelf in een smetteloze showroom hebben  uitgezocht.
De mannen van Batavus gaan u vanaf nu helpen met adviezen. Halen desnoods zelf de over tijd zijnde reclameposters en banners weg en komen, naar aanleiding van de successen van KOGA, GIANT en GAZELLE met een zeer bruikbaar en zeker betaalbaar shop-in-shop systeem. De enorme toevloed aan posters, banners en ander promomateriaal zal, zeker met regulering door de vertegenwoordigers met meer beheersing bij de dealers worden ingezet.  Fietswinkeliers vergeten nog wel eens wat.

Excuses voor dit ellenlange ‘blog’ ….Ik werd gewoonweg enthousiast van het enthousiasme van de mannen van Batavus en moest het dus even kwijt.
Zij en ik zijn er uit:  Een fiets is meer dan alleen maar ‘handel’. Een  merk  is meer dan  een som  van onderdelen en een kleurtje.  Een goed merk is puur mensenwerk.
Ook meneer Basil Marthijn van Balveren was even in de showroom. Mijn vorige vrouwenblog en zijn interview in de vorige Tweewieler moet volgens ‘ons’ beter begrepen en opgepakt worden.

Samen maken we de winkels mooier en beter.

Over een paar dagen maak ik een nieuw weblog….Suggesties?

Ron Haker
PS.
Kijk even op:
http://nl.youtube.com/watch?v=8S2zhnC35lk&feature=dir

Reageer op dit artikel