blog

Van ramen, marsen en kramen

Retailing

Etaleren is presenteren. Productpresentatie staat bijna los van etaleren/decoreren.
Presenteren is veelomvattend…Goed presenteren is (g)een kunst.

Etaleren is presenteren. Productpresentatie staat bijna los van etaleren/decoreren.
Presenteren is veelomvattend…Goed presenteren is (g)een kunst.

Op vragen van medebloggers even een Hakeriaanse visie:

Vroeger had de stoffenhandelaar een liggend luik voor het winkelraam om z’n waar dichter bij de passant te brengen, had de knopen- en garenhandelaar een bak (mars) voor zijn buik, net zoals de pindaboer en had de aardappel- of visbooer  een kraam op een brug of markt.

Dát waren nog eens etaleurs.

 

Moet je in een outlet etaleren?    Ja!

Moet je in een speciaalzaak etaleren?  Ja!

Kun je met een goede presentatie meer rendement halen?  Ja!

Waarderen en belonen consumenten een prettige presentatie? Ja!

Wat is etaleren/presenteren?

Producten zo goed mogelijk presenteren zodat de consument duidelijke signalen ontvangt om te overwegen of direct tot koop over te gaan.

Tijdens presentaties voor diverse merken heb ik wel eens laten zien dat het goed presenteren van een product eigenlijk wel zonder decoratie kan…Zorg aan de uitstraling van een fiets van zomaar 799,= voor een fiets is eenvoudig…Ik nam tijdens een presentatie wel eens een bloem mee…Zó eenvoudig is etaleren!..Zelfs ik kan het.  Consumenten willen informatie en waar voor hun geld. Een Gazelle van 799,= is, met de boekjes onder de snelbinder, zonder pedalen en met slordige afstelling het gevraagde bedrag visueel niet waard.

Rekken vól kleding zonder duidelijke maataanduiding en ‘nette’  ruime presentatie zijn de aanschafprijs niet waard.

Etaleren is eigenlijk niet meer dan AANDACHT.  Aandacht voor de klant en aandacht voor het product.

Ik ben een fan van HEMA omdat alles nieuw, overzichtelijk en goed is. Alle prijzen zijn goed waarneembaar.

Etaleren heeft ook alles te maken met versieren. Ik heb niets tegen versieren, maar stel het product op de eerste plaats.

Als ik iets in de etalage zet verkoopt het…Als het product ondergeschikt raakt aan de decoratie is het alleen maar een mooi plaatje, zonder meerwaarde.

Besef dat consumenten vallen voor het product.

Wees zorgvuldig, duidelijk en net…Verwen de consument.

Verander de winkel regelmatig…Goede impulsen voor de consument én winkelpersoneel.

Het ‘loopje’ veranderen doet wonderen…Iedereen moet dan weer oplettend zijn!

Verfris jezelf, verfris je klanten.

Etaleren is meer dan versieren…Etaleren is aandacht. Etaleren is respect voor jezelf, het product en de consument.

Ik ben benieuwd naar de vragen die ik allemaal zal beantwoorden.

Netjes houden!

Ron Haker    

 

Reageer op dit artikel