blog

SLECHTE RECLAME IS SLECHTE RECLAME

Retailing

VROEGER WAS ALLES BETER
Vroeger spekte Halfords de kas omdat de radio’s, radio/cassetespelers, radio/cd players, boxen, surroundsystems en versterkers gouden handel waren. Helaas zijn de auto’s tegenwoordig akelig compleet, dus is deze ‘handel’ dood.

VROEGER WAS ALLES BETER
Vroeger spekte Halfords de kas omdat de radio’s, radio/cassetespelers, radio/cd players, boxen, surroundsystems en versterkers gouden handel waren. Helaas zijn de auto’s tegenwoordig akelig compleet, dus is deze ‘handel’ dood. Het gaat niet meer zo goed als vroeger, dus poogt Halfords met niveauloze reclame de fietswereld op z’n kop te zetten.
Helaas heeft Halfords geen idee van wat consumentenwensen zijn en/of  hebben ze een slecht reclamebureau zonder ideeën.

In de Super Dikke Special van de Telegraaf stond een dikbetaalde paginagrote advertentie en een verhaal dat leek op een redactioneel schrijven.
Toevallig bezocht ik, vóór de krant gelezen te hebben,  zaterdag de Halfords XL bij ons in Alkmaar. Gestimuleerd door de ‘pimp-my-car’ programma’s op tv besloot ik mijn rode Sparta Switch electroscootertje (voor de kroeg en zo) zwart te laten spuiten en te voorzien van Electra stickers en stripes  afgewerkt met chroom (deur)strips…. Pimp my scootertje!
Natuurlijk verwacht ik deze strips bij een grote Halfords te vinden! Mijn bezoek was een grote teleurstelling…Wat een saaie, slordige, emotieloze, belevingloze en lege winkel…bah…en die strips hadden ze ook al niet. Bovendien vroeg ik mij af of het personeel het werken wel leuk vond. Ik zag niets dat trendy is…alleen maar van alles wat, zonder bijzonderheden. Funstores zoals Roobeek en andere winkels in Alkmaar verkopen zich ongans aan Pokersets en zo…trends zijn zo eenvoudig op te pikken.

De meest ouderwetse autoshop in Alkmaar..’Bergerbrug’ had de strips wel voor 6,99 per 2 mtr.rol en Action voor 1,99 per set van 4, dus koos ik de soepele betere.

Als Halfords met de Unica in de test een ‘redelijk’ zou scoren zou ik een advertentie begrijpen.
Nee… de baas kiest voor een aanval op de fietswereld en Batavus in het bijzonder.
Union is nog steeds niets meer dan een sticker maar wil graag een merk worden. Men denkt dat te bereiken door onderdelen op een frame te schroeven en het resultaat te vergelijken, met prijs als uitgangspunt. Haha, dat kan ik ook…..Ik heb ook 2 armen, 2 benen, een bril en hersenen, dus kan ik  directeur worden van Batavus, tegen een lager salaris! Of maak ik nu dezelfde denkfout als Halfords?

Halfords was redelijk op weg dacht ik, maar valt nu weer keihard terug.
Reclame maken is een vak…..Fietsen maken ook.
De Union Unica is niets bijzonders….de prijs ook niet. ‘T gilt van dergelijke fietsen..prima hoor, maar ga nou geen vergelijking aan.
Gisteren had ik FOCUSSEN in handen (wel in de test). Deze Raleighs met een andere kleur en naam zien er beter uit dan de Unica.
De Halfordfietsen van 749,00 halen het ook al niet bij merkfietsen van dezelfde prijs.
Onware fopperij, gevoed door jaloezie en onkundigheid, meer kan ik er niet van maken.
Er zijn mensen die, als iets niet lukt, steeds agressiever worden en gaan schoppen…en toch lukt het nog steeds niet. Consumenten zijn niet gek.

   

Reageer op dit artikel