artikel

Vraagbaak: Wat is omnichannel?

Retailing 1317

Wat is multi-, omni-, of crosschannel? Bij zowel multi-, omni-, als crosschannel staat de combinatie tussen de fysieke winkel en webwinkel centraal. Maar er is wel degelijk een verschil. Het is aan u om te bepalen welke variant het beste bij u past.

Vraagbaak: Wat is omnichannel?
Tweewieler Vraagbaak: Wat is multi-, cross- en omnichannel? Foto Bart Nijs Fotografie

Multichannel

Multichannel is het bedienen van consumenten via meerdere verkoopkanalen. De consument kan bijvoorbeeld kiezen of hij een product online of in de winkel koopt. Online en de winkel zijn hierbij niet op elkaar afgestemd, wat kan leiden tot bijvoorbeeld verschillende prijzen en afzonderlijke klantenservice.

Crosschannel

Crosschannel gaat een stap verder dan multichannel. Hierbij wordt de consument via meerdere kanalen met één uniforme formule bediend. Daarnaast kan de consument er ook voor kiezen om artikelen online te bestellen en deze in de fysieke winkel af te halen. Ook de klantenservice is hiervan op de hoogte. Kortom, alle verkoop kanalen lopen georganiseerd ‘door elkaar’.

Omnichannel

Bij omnichannel kan de consument kanalen door elkaar gebruiken terwijl de beleving, prijzen, en informatie overal hetzelfde zijn. Alle kanalen lopen volledig in elkaar over waardoor een volledig transparant proces en transparante communicatie ontstaat.

 

Reageer op dit artikel