artikel

Webrooming groeit

Retailing

GfK FutureBuy, dat het online koopgedrag van consumenten onderzoekt, signaleert een trendbreuk in online oriëntatie en aankopen. Showrooming, het fenomeen dat een fysieke showroom gebruikt wordt om zich te oriënteren voor online aankopen, is met bijna 10 procent afgenomen. Daarvoor in de plaats komt webrooming, waarbij de consument zich online oriënteert, maar juist in de fysieke winkel zijn aankoop doet.

Webrooming groeit
Webrooming, waarbij de consument zich online oriënteert, maar juist in de fysieke winkel zijn aankoop doet, wint aan populariteit.

GfK FutureBuy, dat jaarlijks onderzoek doet, heeft zeventienduizend consumenten uit zeventien landen geënquêteerd. In de Verenigde Staten nam de populariteit van showrooming af van 37 naar 28 procent. Het percentage webroomers ligt in de USA inmiddels op 41 procent.

Oudere generatie koopt liefst in winkel

De oudere generatie, van 50 tot 68 jaar, maar ook de leeftijdsgroepen van 35 tot 49 jaar en 25 tot 34 jaar doen vaker aan webrooming dan aan showrooming. Alleen voor de jongste generatie 18 tot 24 jaar geldt dat niet, zo blijkt uit het onderzoek van GfK. In die generatie deed 39 procent de afgelopen zes maanden aan showrooming, tegenover 34 procent aan webrooming.

Zien en voelen belangrijk voor aankoop

De belangrijkste reden om een fysieke winkel te bezoeken is voor 58 procent van de Amerikaanse consumenten dat ze de producten kunnen zien en voelen voor aankoop. Daarnaast beschikken ze sneller over de producten (53 procent) en kunnen ze tegelijkertijd andere producten aanschaffen (44 procent). De belangrijkste voordelen van het online kanaal zijn lagere prijzen (61 procent), gemak (53 procent) en een breder aanbod (46 procent).

Eerder onderzoek signaleert zelfde trend

IBM meldde vorig jaar al een daling van de populariteit van showrooming, na onderzoek onder ruim dertigduizend consumenten uit zestien landen. Waar in 2012 ongeveer de helft van alle online aankopen volgden na showrooming, is dat percentage vorig jaar gedaald tot dertig procent. “Mensen kopen steeds sneller iets direct online, in plaats van dat ze eerst naar de winkel gaan”, verklaarde retailspecialist Jill Puleri van het technologieconcern destijds. Verder concludeerde adviesbureau Accenture na onderzoek onder vijfhonderd Amerikanen in aanloop naar de feestdagen van vorig jaar al dat meer consumenten aan webrooming doen dan aan showrooming.

Bron: RetailNews

Reageer op dit artikel