artikel

Eerste Nederlandse Wielersportmonitor gelanceerd

Retailing

De eerste Nederlandse Wielersportmonitor is gepresenteerd in de Jaarbeurs in Utrecht. Een logische plek, want de monitor is een gezamenlijk initiatief van de Bike MOTION Benelux-organisatie en de NTFU. Marktonderzoeksbureau GfK (consumentenpanel) heeft het onderzoek naar de omvang en het profiel van de Nederlandse wielersporter uitgevoerd.

Eerste Nederlandse Wielersportmonitor gelanceerd
De eerste Nederlandse Wielersportmonitor is op 9 september gepresenteerd in de Jaarbeurs in Utrecht.

De Nederlandse Wielersportmonitor is opgezet om meer inzicht te krijgen in de doelgroep van de sportieve fietser. Uit cijfers van fabrikanten en GfK Retail & Technology wordt wel duidelijk hoeveel sportieve fietsen (race, MTB en trekking) er worden verkocht, maar ze zeggen niets over hoe de kopersgroep eruit ziet, welke beleving, welke doelstellingen en motivaties de consument heeft met het fietsen. Wat maakt een fietser tot een wielrenner, of wanneer ben je een toerfietser? Het antwoord op deze en andere vragen, kortom doelgroepsegmentatie, ondersteunt marktpartijen bij een nog gerichtere marktbenadering.

Nulmeting

Voor Bike MOTION Benelux (BMB) en NTFU is deze eerste Nederlandse Wielersportmonitor een nulmeting. Projectmanager BMB Anne-Marie Vos: “Deze eerste monitor vormt voor ons een goede basis om onze doelgroep gerichter te benaderen. Maar uiteraard zijn we ook geïnteresseerd in de ontwikkelingen binnen de groep sportieve fietsers en potentiële sportieve fietsers. Wat ons betreft is dit dus een nulmeting, en gaan we deze doelgroep structureel monitoren.”
De resultaten van het onderzoek kunt u in een uitgebreid artikel over de eerste Nederlandse Wielersportmonitor lezen in het oktobernummer van Tweewieler.

Reageer op dit artikel