artikel

Snelle ontwikkeling Campagnolo EPS

Retailing

Belangrijke componentenleveranciers zoals Campagnolo zijn al helemaal startklaar voor het wegseizoen. Benelux-agent voor Campagnolo ICC toonde op hun dealer seminar alle Campagnolo noviteiten. Handig voor de wegrenners, die nu bezig zijn met de voorbereiding op het nieuwe seizoen.

Snelle ontwikkeling Campagnolo EPS
Voor inwendig gebruik: de accu van het nieuwe Campagnolo EPS elektronische schakelsysteem is zodanig van afmetingen dat die makkelijk in het frame of de zadelpen te plaatsen is.

Bij Campagnolo blijft de traditionele lijn groepen behouden. Het grote nieuws zien we bij de EPS-uitvoeringen. Elektronisch schakelen heeft de toekomst, en die ontwikkeling gaat erg snel.

Interne power unit

De nieuwe interne power unit is een grote verbetering ten opzichte van de eerste generatie waarbij de accu ‘ergens’ buiten op het frame werd geplaatst. Dat oogde toch wel wat provisorisch. In de racewereld speelt het uiterlijk een belangrijke rol, en met deze nieuwe accu die in het frame of in de zadelpen kan worden ondergebracht, ziet het er een stuk beter uit.

Verbeterde elektronica

Naast de nieuwe vormgeving van de accu is ook intern de elektronica aangepast. Bij de vorige power unit kon de voorderailleur maar beperkt worden afgesteld. De nieuwe power unit kent een afstelling op beide bladen van het crankstel. Het systeem biedt hierdoor wat meer afstelruimte.

Duidelijk instructiemateriaal voorhanden

Voor de afstelling van de EPS heeft Campagnolo duidelijk instructiemateriaal voor handen. Veelal in de vorm van een kort filmpje, zie ook onderaan dit bericht, en dat is prettig, want technici zien graag dingen. Als voorbeeld toonde ICC ook de laatste filmpjes waarin de montagemethode van de interne power unit was te zien. Afhankelijk van de beschikbare ruimte in het frame zal dit makkelijk of behoorlijk lastig gaan.

Complete gereedschapset

Campagnolo heeft voor het monteren van de accu in het frame een complete gereedschapset ontwikkeld. In combinatie met deze hulpmiddelen en wat oefening zullen de meeste racespecialisten deze klus onder de knie krijgen. Het resultaat is erg mooi, want zo’n buitenboord accu verstoort toch wel de strakke lijnen van een racefiets.
Veel nieuwe raceframes worden gelukkig al voorbereid op elektronisch schakelen, zodat de ruimte voor een interne accu aanwezig is, en de bekabeling mooi weggewerkt kan worden.

‘Oude’ EPS opwaarderen

Beschikt de klant inmiddels over een EPS-derailleursysteem met een externe accu, dan kan deze worden opgewaardeerd naar de nieuwe interne power unit. Uiteraard moet er wel een plekje in de zadelpen of in het frame beschikbaar zijn, en moet de bijbehorende interface en oplader worden aangeschaft.

Reageer op dit artikel