artikel

Rabobank: Bijna helft tweewielerspeciaalzaken ziet omzetstijging

Retailing

Eind oktober meldde tweewieler.nl de visie van de Rabobank op de tweewielerbranche. In het rapport Cijfers en Trends werd ook melding gemaakt van de verwachting die de Rabobank heeft voor 2013, namelijk een voorzichtig herstel ten opzichte van 2012. Tweewieler.nl vroeg om een toelichting aan Sectormanager Tweewielerspecialisten Richard Jeurissen. Bijna de helft van de tweewielerspeciaalzaken (46%) geeft aan dat de omzet stijgt, een omkeerpunt vergeleken bij 2012.

Rabobank: Bijna helft tweewielerspeciaalzaken ziet omzetstijging
Richard Jeurissen, Sectormanager Tweewielerspecialisten Rabobank Nederland: "Het hogere aantal tweewielerspeciaalzaken dat een omzetstijging aangeeft, is echt een omkeerpunt ten opzichte van vorig jaar."

Jeurissen: “Het voorzichtig herstel waar ik in de tekst op doel is gebaseerd op het aantrekken van de handel in gebruikte fietsen, hetgeen duidt op aantrekkende belangstelling voor de fiets. Ook de trend dat er steeds meer elektrische fietsen worden verkocht en dat die markt nog lang niet is verzadigd ondanks het economisch klimaat.” (Bron: Accell Group)

Omkeerpunt

Ten slot meldt hij dat de CBS-cijfers aangeven dat in het tweede kwartaal 2013 46% van de ondernemers in de branche Tweewielspeciaalzaken aangaf dat de omzet stijgt en 52% een daling aangaf. “Dit is echt een omkeerpunt. Ten opzicht van het tweede kwartaal 2012 namelijk een forse verbetering, toen gaf namelijk maar 26% een omzetstijging aan en 72% een omzetdaling.”

Perspectief Tweewielspeciaalzaken

‘Het jaar 2013 laat voor de vakhandel een voorzichtig herstel laten zien ten opzichte van het slechte jaar 2012, toen de gehele branche een omzetdaling van ruim 6% moest incasseren.
Voor 2014 wordt geen spectaculaire verbetering van de markt verwacht. Daarvoor zijn de economische vooruitzichten nog veel te onzeker. Gelukkig mag de e-bike zich verheugen in een blijvende populariteit en vindt er ook veel productinnovatie plaats die de aandacht trekt van de consument. Tegelijkertijd vertalen al die innovaties zich in een productverscheidenheid die het maken van keuzes voor consumenten steeds moeilijker maakt. De vakhandel kan zich vooral op dit vlak onderscheiden met toegevoegde waarde en advieskracht. De tweewielerspeciaalzaak zal daarbij verder moeten professionaliseren en strategische keuzes moeten maken om haar positie in de markt te behouden en waar mogelijk te versterken. Welke keuzes nodig zijn: productverbreding, klantsegmentering, samenwerking hangt af van lokale omstandigheden en eigen voorkeuren. Van belang is te zorgen voor een optimale bedrijfsvoering en goede communicatie met de markt zowel offline als online.’
(Bron: Rabobank Cijfers&Trends 2013/2014)

Reageer op dit artikel