nieuws

VIDEO E-bike is helemaal hot

Ondernemen 1028

E-bike Store Hoorn is het decor voor een video van nieuwssite Noord Holland Nieuws over de groeiende populariteit van de e-bike. In de video praat de verslaggeefster met Lorenz Slijkerman en een klant van E-bike Store Hoorn. Kees Bakker (TestKees) van de Fietsersbond geeft uitleg, en behalve de e-bike komt ook de speed pedelec uitgebreid aan bod.

VIDEO E-bike is helemaal hot
Het interieur van E-bike Store Hoorn is uitgebreid te zien in het video item van Noord Holland Nieuws over de groeiende populariteit van de e-bike en speed pedelec. Foto E-bike Store Hoorn

Vorig jaar koos ondernemer Leon Slijkerman ervoor om alleen nog elektrische fietsen te verkopen. Met deze bewuste herpositionering is hij klaar voor de toekomst. “De branche is enorm aan het veranderen. Je moet vooruit kijken, naar de lange termijn, anders ga je de boot missen.”

Winkelconcept E-bike Store

Het winkelconcept, E-bike Store, is gestoeld op een aantal duidelijk omschreven en doordachte pijlers. De meest in het oog springende is de keuze om enkel elektrische fietsen in het assortiment op te nemen. Welke merken elektrische fietsen dat zijn, vindt Leon van ondergeschikt belang. Het gaat om een consistent concept.

Specialisme als uitgangspunt

Specialisme als uitgangspunt om je te onderscheiden. Daar geloven ze in bij E-bike Store Hoorn. Gestoeld op realisme. Want wat nu een verregaande keuze lijkt, namelijk enkel elektrische fietsen in het assortiment, gaat in de nabije toekomst mainstream worden. De elektrische fiets vertegenwoordigt binnen een paar jaar 65% of meer van de verkoop- en werkplaatsomzet. De gewone fiets is dan bijzonder geworden en vormt niet meer de hoofdmoot voor de fietsenwinkel.

Strategisch plan

Mike van Vliet vormt samen met Leon het ‘E-team’ van E-bike Stores. Ze fungeren als strategisch adviseur op het gebied van sales en marketing voor het vernieuwende concept. “Je moet nadenken over de toekomst. Niet zomaar wat doen, maar een goed onderbouwd strategisch plan opstellen met toekomstvisie. Waar wil je staan over 5 of 10 jaar? Ons concept toetsen we elk jaar aan de marktomstandigheden en schaven het bij. Retail moet flexibel zijn en snel kunnen schakelen om te overleven.”

E-bike klant bedienen

Een van de zes pijlers in het strategische plan van het E-bike Store concept is de propositie. Je bepaalt hierin welke klant je wilt bedienen. En hoe je deze keuze vervolgens gaat invullen. Als dit duidelijk is, heeft de klant er begrip voor merken ze in Hoorn. De keuze voor enkel elektrische fietsen is goed uit te leggen aan de klant en spreekt de mensen aan. De doelgroep voor e-bikes geeft veel geld uit voor zijn fiets en de beleving en verzorgde sfeer die de winkel biedt, sluit daar nauw bij aan.

 

Reageer op dit artikel