nieuws

Proef: Bol.com levert Union fietsen uit via dealer

Ondernemen 2948

Bol.com houdt een proef met fietsfabrikant Union voor levering en afstelling bij lokale fietsenmakers. De proef behelst het online verkopen van fietsen. Dat is niet nieuw, maar wel de samenwerking met de lokale fietsdealer.

Proef: Bol.com levert Union fietsen uit via dealer
Kopers krijgen van Union niet een platte doos met daarin een fiets thuisbezorgd die ze zelf in elkaar moeten zetten. De order wordt afgeleverd bij een lokale fietsenmaker. Beeld Union

Algemeen directeur Huub Vermeulen van bol.com heeft aangekondigd binnen een à twee maanden met fietsfabriek Union een proef te starten. De proef behelst het online verkopen van fietsen. Op zich is dat niet zo bijzonder, ware het niet dat de aflevering anders dan anders is. Kopers krijgen van Union niet een platte doos met daarin een fiets thuisbezorgd die ze zelf in elkaar moeten zetten. De order wordt afgeleverd bij een lokale fietsenmaker. Deze verzorgt ook de afstelling en krijgt in zijn winkel direct de mogelijk om te upsellen aan de omnichannel klant.

Uitbreiding Union Click & Collect concept

Een woordvoerder van Union laat weten dat de pilot met Bol.com een uitbreiding is van het Click and Collect concept dat Union introduceerde in 2016. “Consumenten willen online kunnen kopen. Daarvoor is het Click and Collect concept ontwikkeld. De doelgroep urban bikers waar Union zich op richt, past daar goed bij.”  Met het Click and Collect concept kunnen consumenten online een Union aanschaffen en deze op een zelf gekozen moment afhalen bij een van de Union-dealers.

Eigen identiteit Union onderstreept

Union BV vormt sinds 2015 een zelfstandige unit binnen de Pon Bicycle Group. Het merk heeft sindsdien de eigen identiteit verder vormgegeven. En speelt voortvarend in op nieuwe kansen, zoals deze nieuwe stap met Bol.com.

Bol.com zoveel mogelijk CO2-neutraal

Vermeulen benadrukte op de Webwinkel Vakdagen dat het de voorraad zo dichtbij de klant als mogelijk brengt. “De bezorging gaan we helemaal CO2-neutraal verzorgen.” Dat houdt ook in dat er elektrische fietsen worden ingezet. Vermeulen vertelde niet met welke logistiek partner dit wordt gerealiseerd. Vaste partner PostNL rijdt alleen in Amsterdam met fietsen.

Omzetstijging voor moederbedrijf Ahold Delhaize

Vermeulen gaf verder een aanvulling op de jaarcijfers van moederbedrijf Ahold Delhaize. Dat rapporteerde voor bol.com een (consumenten)omzet van 1,6 miljard euro, wat een groei betekent van 29,8 procent. “Meer dan een derde van de verkopen wordt gerealiseerd door onze negentienduizend verkooppartners. Hun omzet steeg vorig jaar met 75 procent.”

Bron Emerce, auteur Erwin Boogert

Reageer op dit artikel