nieuws

Efneo GTRO schakelt gladjes en foutloos

Onderdelen & Accessoires 50

De Efneo GTRO is een 3-traps, intern planetair versnellingssysteem, dat op de bracket as wordt geïnstalleerd. Het vervangt zowel de voorste crankset als de derailleur en schakelt gladjes en foutloos.

Efneo GTRO schakelt gladjes en foutloos

– Sponsored content door Efneo –

Het gaat om een complete vervanging, waarbij de drie verschillende versnellingsverhoudingen (virtuele 28/40/50t combinaties) behouden blijven. De GTRO wordt geïnstalleerd op de bracket en past in elk frame met een 68 mm of 100 mm Engelse schroefdraad.
GTRO is een product waarmee Efneo zich voornamelijk richt op:
1. E-bike-eigenaren met een achterwielmotor, die extra versnellingen aan hun e-bike willen toevoegen
2. Toer- of hybride fietsbezitters, die de voorste derailleur willen vervangen door een soepel schakelende unit.
3. Single speed-fietsers, die versnellingen willen toevoegen, terwijl hun slanke achterste single-speed naaf keurig op z’n plaats blijft.
4. Vouwfiets eigenaren, die van hun grote tandwiel af willen, zodat hun fiets er beter uitziet en meer versnellingen heeft.
5. Eigenaren van ligfietsen en trikes, die voorderailleurs haten.

Volledig gebruiksklaar

De installatieprocedure is zo eenvoudig mogelijk gehouden. Je vervangt in principe alleen de bottom bracket en monteert vervolgens een schakelaar op het stuur. De crankset komt gebruiksklaar uit de doos, volledig afgemonteerd en geïnstalleerd, voorzien van een Microshift schakelaar onder de merknaam Efneo.
De bottom bracket is prima geschikt voor dit systeem, omdat het niet alleen een specifieke 30,5 mm as-lengte heeft maar ook de juiste cup maat (46 mm). De GTRO is voorzien van een hoogwaardige schroefdraad, gemaakt door Tange.
Efneo levert de GTRO voor een 68 mm en 100 mm brackethuis en binnenkort hopelijk ook voor 73 mm, zodat die past op toermountainbikes, zoals bijvoorbeeld de Surly Ogre.
Het zijn allemaal combinaties voor een product dat niet gebonden is aan eigen, snel verouderde bottom bracket standaarden. Het werkt al op een doorsnee fiets, wat op zichzelf natuurlijk zeer positief is.

Stop & go

Het grootste voordeel is dat het schakelen bijzonder soepel gaat en dat, net als bij een versnellingsnaaf, zowel tijdens het rijden als bij stilstand kan worden geschakeld. Dat is vooral handig voor een stop & go fietsstijl.
De 28t ratio is voor het wegrijden en klimmen, 40t ratio is geschikt voor het rijden op vlakke wegen en 50t is perfect voor afdalingen of cruisen op snelle paden. Op de weg gaat het schakelen gladjes en foutloos.
Een ander voordeel van de geïntegreerde voorversnelling blijkt bij het rijden in een heuvelachtig gebied: je kunt het voorblad in de kleinste versnelling houden, terwijl de cassette achter volledig gebruikt wordt. Dit is een voordeel bij een klim met diverse hoogteverschillen, waar de weg een beetje vlak kan zijn, maar waar je ook weet dat die zal stijgen, zodat je niet steeds wil schakelen. Hetzelfde geldt voor afdalingen met kleine hobbels. De GTRO is ook offroad handig, omdat je kan schakelen zonder te trappen en in elke combinatie de volledige cassette kan gebruiken.

Nichetoepassingen

Efneo voorziet stralende nichetoepassingen voor de GTRO, zoals bij het aanpassen van een 8-speed stadsfiets aan heuvels zonder een derailleur te moeten monteren, een vouwfiets met weinig onderhoud of als aandrijving van een transportfiets, zodat je ook bij stilstand kan schakelen. Het systeem is duurzaam genoeg voor toerfietsen, gebruikt meestal standaard onderdelen en kan worden gecombineerd met bijna elke achteraandrijving. Houd wel rekening met de maximaal koppel aanbevelingen voor SRAM en Shimano versnellingsnaven. Het is een goed doordacht product en is iets dat goed kan worden aanbevolen voor iemand die op zoek is naar een onderhoudsvriendelijke vervanging van de voorderailleur of om het bereik te vergroten van hun bestaande stadsfiets.

Distributeurs gezocht

In combinatie met een achterwielmotor, zoals bij Zehus Bike+, maakt GTRO er een zeer praktische, slanke urban e-bike van die, geïnstalleerd op een licht frame, zelfs minder dan 15 kg weegt.
De GTRO is al getest door verschillende OEM fabrikanten op hun stads-, elektrische, vouw- en ligfietsen. Nu zoekt Efneo dealers en distributeurs voor Nederland en België. Het kan vooral interessant zijn voor custom bike werkplaatsen, die op zoek zijn naar een uniek product met hoge marge.
Alle productdetails, video’s, foto’s staan op www.efneo.com/gearbox.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels