nieuws

Nieuw hip merk kinderfietsstoeltjes Urban Iki

Onderdelen & Accessoires 4445

Voormalig directeur van Bobike, Ronald Scheppink, heeft een nieuw merk kinderfietsstoeltje gelanceerd. De afgelopen twee jaar ontwikkelde hij achter de schermen een voor- en achterzitje onder een nieuw te lanceren consumentenmerk Urban Iki. Nederlandse ontwerpers en het Japanse bedrijf OGK werkten aan technische innovaties en een stijlvol ontwerp. Urban Iki stoeltjes zijn exclusief verkrijgbaar via Juncker Bike Parts.

Nieuw hip merk kinderfietsstoeltjes Urban Iki
Anton Nijhuis, Marketing Manager van Juncker Bike Parts (links) en Ronald Scheppink van Urban Iki. Foto Tweewieler

Het Japanse bedrijf OGK, marktleider in kinderfietszitjes, benaderde Ronald Scheppink met de vraag of hij een nieuw fietsstoeltje wilde ontwikkelen. Hij ging samen met marketing verantwoordelijke Yvonne Thush aan de slag. Ronald Scheppink: “De ontwikkeling was een spannend traject. We wilden een mooi product maken met een betaalbare prijs en met een nieuwe benadering van de markt. De consument en zijn ‘customer journey’ staan centraal. De markt is vol goede aanbieders en vol met tradities. Wil je daarin een andere koers varen dan moet je met andere ogen gaan kijken en tegelijkertijd je nuchterheid bewaren. Met het team van Juncker Bike Parts betreden we samen de markt. Zowel de vakhandel als de eindconsument bieden we in onze ogen een hip, vernieuwend en financieel aantrekkelijk alternatief op het gebied van kinderfietszitjes.”

Adviesverkoopprijzen

De adviesverkoopprijs van een fietszitje voorop is € 49,- en een achterzitje heeft een prijs van € 59,-. Juncker Bike Parts gaat het merk exclusief distribueren via winkels en webshops. Via de eigen Urban Iki website worden de zitjes ook rechtstreeks aan de consument verkocht. Voor de consument komen er alleen verzendkosten bij.

Lancering op Negenmaandenbeurs

Urban Iki werd vorige week op de Negenmaandenbeurs gelanceerd voor de consument. Ronald Scheppink vertelt: “We kregen veel leuke reacties. Bezoekers waren heel enthousiast over het mooie design en de scherpe prijs.” Voormalig Marketing Manager van Bobike Yvonne Thush vult aan: “Nederlandse ontwerpers brachten invloeden van Dutch Design en esthetische waarden uit Japan in het ontwerp samen. De merknaam Urban Iki verwijst hiernaar.” Het resultaat is een stijlvol vormgegeven fietsstoeltje met een mooie elegante belijning, met op de achterkant van het zitje een fraai Japans waaierpatroon. Urban Iki stoeltjes zijn verkrijgbaar in vier kleuren met Japanse namen: Bincho Black, Aotake Mint Bleu, Sakura Pink en Shinju White.

Marketing materiaal

Het is indrukwekkend om te zien hoe de introductie tot in de puntjes voorbereid is. Bij de lancering op de Negenmaandenbeurs en bij de introductie voor dealers waren marketing materiaal, website en social mediakanalen gereed. Op de website zijn montagefilmpjes te vinden en in de webshop kan de consument zelf een zitje in de gewenste kleuren samenstellen.

Display in winkel

Zelfs over de verpakking is nagedacht: deze is zo klein mogelijk gehouden, dat 40 procent bespaard kan worden op karton en op transport- en opslagkosten. “Al deze dingen zorgen voor een scherpe verkoopprijs. We werken ook bewust met exclusieve verkoop via Juncker waarbij de marge voor iedereen gelijk is. Zo proberen we prijsrust te behouden. We moeten er tenslotte allemaal een gezonde boterham aan verdienen.” Anton Nijhuis, Marketing Manager van Juncker Bike Parts die bij de introductie in De Fietser in Ede aanwezig was, geeft aan dat ook de vertegenwoordigers van Juncker enthousiast zijn over het merk Urban Iki. “Wij zijn altijd op zoek naar exclusieve merken die we via de vakhandel aanbieden. Wij geloven in dit mooie nieuwe product.” Voor de retail zijn displays beschikbaar.
De levering van de eerste stoeltjes is gepland vanaf half april. “Gezien de vele enthousiaste reacties op de Negenmaandenbeurs is onze voornaamste zorg nu vooral of we wel genoeg kunnen leveren.”

Osaka meets Amsterdam

Ook Chiem de Winter, commercieel directeur van Juncker Bike Parts is zeer content met de toevoeging van Urban Iki: “Dit hippe en moderne merk sluit aan op de behoefte die nu heerst in de markt. De kreet ‘Osaka meets Amsterdam’ vat samen wat het product te bieden heeft: de fietszitjes van Urban Iki zijn volgens Japanse hoge eisen kwalitatief en technisch goed ontworpen en hebben een prachtige en hippe Amsterdamse uitstraling. Deze unieke combinatie biedt voor de moderne retail diverse kansen.”

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels