nieuws

Accell scherpt strategie aan na teleurstellend 2017

Home 5352

2017 was een zwaar jaar voor Accell Group. Eind vorig jaar werd al bekendgemaakt dat de verkopen in Noord-Amerika onder druk stonden. Vandaag maakt Accell Group de jaarcijfers over boekjaar 2017 bekend. De omzet in dat jaar steeg, maar de nettowinst daalde met 68 procent naar 10,5 miljoen euro met name door minder fietsverkopen in Noord-Amerika en Nederland.

Accell scherpt strategie aan na teleurstellend 2017
De nieuwe, in Amsterdam gevestigde ‘start-up’ Accell Digital gaat een multi-brand online platform bouwen. Foto Accell Group

Accell Group geeft aan dat de netto-omzet met 3,7% groeide naar € 1.069 miljoen. Het bedrijfsresultaat daalde met 37,1% naar € 38 miljoen. De omzet groeide met name door de groei van de verkoop van e-bikes in landen als Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Frankrijk. In Noord-Amerika en Nederland werden minder fietsen verkocht. In Nederland was sprake van een lagere omzet voor zowel fietsen als onderdelen- en accessoires. KOGA liet als enige Nederlandse merk groei zien.

Lagere omzetten Sparta en Batavus

Batavus en Sparta noteerden met name in de eerste helft van 2017 lagere omzetten voor zowel reguliere fietsen als e-bikes. In mei vorig jaar introduceerde Accell een nieuw margemodel, dat in augustus aangepast werd door een nieuw samenwerkingsmodel met de dealer. Verder waren er personele wijzigingen in 2017. Ton Anbeek werd benoemd tot CEO Accell Group en Sten van der Ham werd aangesteld als de nieuwe directeur Commercie binnen Accell Nederland. Accell Group over de markt in Nederland: “Met de implementatie van de aangescherpte strategie, een nieuw margegebouw en de invoering van een selectief distributiestelsel zijn belangrijke stappen gezet om een ‘level playing field’ te creëren voor alle dealers op basis waarvan de relatie en samenwerking met de vakhandel kan worden verbeterd.”

Verkopen onder druk in Noord-Amerika

Ook in Noord-Amerika had Accell Group het zwaar. In november 2017 kondigde Accell Group al aan de Noord-Amerikaanse organisatie aan te passen omdat de verkopen onder druk stonden.
Ton Anbeek, Voorzitter Raad van Bestuur, zegt hierover: “In 2017 is begonnen met de executie van de nieuwe strategie in Europa en Noord-Amerika. Helaas werden de eerste resultaten hiervan overschaduwd door tegenvallende prestaties in Noord-Amerika.”

Verkopen in 2017 in Europa

Behalve in Nederland deed Accell Group het in de rest van Europa wel goed, met name de verkopen in e-bikes voor actieve recreatie en e-MTB’s stegen sterk met merken als Haibike en Ghost. “Daarnaast laat ook het orderbestand voor 2018 een verdere stijging zien. De omzet van reguliere fietsen liep terug, maar werd gecompenseerd door de hogere e-bike omzet. Naast de e-bike verkopen steeg ook de autonome omzet van onderdelen & accessoires door onder andere groei van ons eigen merk XLC. De hogere omzet in Europa vertaalde zich in een hoger onderliggend operationeel resultaat voor onze Europese bedrijven”, aldus Anbeek.

Personele wijzigingen bestuur

Verder kondigt het bedrijf personele wijzigingen in het bestuur aan. Hielbe Hielke Sybesma (CFO) heeft na 23 jaar besloten de onderneming per 1 mei 2018 te verlaten en zal per 25 april terugtreden uit de Raad van Bestuur. Het zoekproces naar een opvolger van Hielke Sybesma is inmiddels gestart. Jeroen Snijders Blok (COO) treedt op eigen verzoek per 25 april 2018 terug uit de Raad van Bestuur met behoud van zijn huidige werkzaamheden en rapporteert direct aan de CEO.

Nieuwe CCO

Jeroen Hubert is onlangs benoemd als Chief Commercial Officer (CCO). Jeroen rapporteert aan de CEO en is verantwoordelijk voor marketing, innovatie, (e)commerce en retail / experience centers. Hij heeft eerder ervaring opgedaan bij Pepsico, Friesland Campina, Wehkamp en Ikea.

Organisatie aangepast

Afgelopen jaar werd 7 miljoen euro uitgegeven voor de implementatie van de strategie. Anbeek: “Daarbij is de supply chain organisatie op volle sterkte gebracht en worden er flinke stappen gezet op het gebied van onderdelen & accessoires, portfoliomanagement en IT.” Het bedrijf trekt de komende vijf jaar 30 tot 40 miljoen euro extra uit om de organisatie aan te passen. Dit alles heeft volgens Ton Anbeek geen grote gevolgen voor de werkgelegenheid.

Strategie versnellen

Ambitie van Accell Group is om marktleider te worden in het midden en hogere segment van de e-bike markt. “We gaan de uitrol van de strategie versnellen en de complexiteit van de groep reduceren om beter en sneller in te kunnen spelen op de veranderingen in de markt. Zo kunnen we meer waarde toevoegen voor dealers en consumenten en tegelijkertijd onze groei- en winstambities realiseren.” Het bedrijf wil de omzet de komende vijf jaar opkrikken tot 1,5 miljard euro, een jaarlijkse groei van 6 tot 7 procent.

Jaarverslag 2017 en aandeelhoudersvergadering

Inmiddels is het Jaarverslag 2017 gepubliceerd. Op de homepage accell-group.com is deze te belijken en te downloaden. De jaarlijkse Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA) vindt plaats op 25 april 2018 in De Fietser.

Reageer op dit artikel