nieuws

AGU wil merkvoorkeur vergroten en doelgroep verjongen

Home 1156

“We zijn trots op onze Nederlandse roots”, aldus algemeen directeur Björn Jeurissen van AGU in zijn presentatie voor dealers. Sinds zijn aantreden begin dit jaar nam hij alle elementen van de marketingmix onder de loep en hij kwam tot de conclusie dat de erfenis van 50 jaar beter uitgedragen moet worden. “Sinds 1966 verzorgen we de fietser, maar dat dragen we onvoldoende uit.”

AGU wil merkvoorkeur vergroten en doelgroep verjongen
De ontvangst bij De Velosoof in Eindhoven. Foto AGU

Afgelopen maandag hield AGU het AGU Launch Event voor een groepje dealers in De Velosoof in Eindhoven. Volgens Jeurissen is AGU een prachtig merk “maar er zit een laagje stof op”. Focus van het merk is het vergroten van de merkvoorkeur en duidelijk maken dat AGU producten heeft in alle categorieën. De vrouwencollectie wordt uitgebreid en AGU wil de doelgroep verjongen naar 30 tot 35 jaar zonder de aandacht voor de oudere doelgroep te verliezen.

AGU actief in fietsmarkt

“We zetten een grote advertentiecampagne op in diverse consumentenbladen in Nederland en België met als boodschap ‘#everydayriding’ om duidelijk te maken dat je AGU producten kunt kopen voor alle weersomstandigheden. Als puur Nederlands bedrijf weten wij beter dan wie ook wat de fietser nodig heeft. Verder zijn we actief in de fietsmarkt door sponsoring van diverse evenementen waarmee we onze passie voor fietsen uitstralen”, geeft Jeurissen aan. Bekijk onderstaande video voor een sfeerimpresse van het AGU Launch Event.

AGU kledingcollectie 2018

De kledingcollectie voor 2018 werd compleet vernieuwd. Haitske van Mechelen, Senior Product Manager Textiel, is hiervoor verantwoordelijk. Zij werkt sinds kort bij AGU en was daarvoor 11 jaar werkzaam bij O’Neill. Haitske vindt dat Nederland als belangrijk fietsenland een Nederlands fietskledingmerk verdient: “AGU heeft een grote naamsbekendheid en wordt als kwalitatief goed ervaren. Met dat als uitgangspunt zijn we vanaf nul gestart met een nieuwe collectie”, zo liet zij weten. “We gaan vanaf nu werken met een vast logo en met een aantal vaste kleuren, naast kleuren per seizoen. Verder verwerken we twee herkenbare strepen op de mouw, de AGU-strepen, die al vanaf het begin op onze regenjassen staan.” Dit zorgt voor een goede herkenbaarheid in de rekken.

Vier categorieën

De producten zijn ingedeeld in Essential en collecties. Essential staat voor de producten die stijlvast zijn en dus meerdere jaren mee kunnen worden genomen in het assortiment. Daarnaast bevat het collectie gedeelte verschillende concepten met bijbehorende onderscheidende uitstraling: Trend, Six6 en Premium. De collectie is breder dan ooit en er is een complete damescollectie toegevoegd. Wesley Dominicus, Product Manager Bike Wear, geeft aan dat met name de zemen een upgrade kregen. “De zeem is eigenlijk het belangrijkst van fietskleding. Als die niet prettig is, wordt de kleding ook niet gewaardeerd.” AGU komt met drie vernieuwde zemen die in de verschillende categorieën worden gebruikt.

Essential bestaat uit een basiscollectie met prijzen als € 59,99 voor een bibshort. In de Trend-collectie valt het gebruik van legergroen op en een leuk damesshirt met de letters ‘Velo love’ verspreid over het shirt. Prijs voor het herenshirt Maze is € 84,99.

Six6 collectie

De collectie Six6 verwijst naar de oprichting in 1966. Deze lijn verwijst naar de tijden dat AGU actief was in het profpeloton, onder andere bij de Panasonic-ploeg van Peter Post. In deze collectie zijn de kleuren uit die tijd terug te zien. Opvallend is het merino shirt dat vervaardigd is van technische sportswol. Het Six6 Merino shirt heeft een prijs van € 129,99.
De Premium collectie zit in het hogere segment waarbij de allerbeste materialen en hoogwaardig design het uitgangspunt waren. Er wordt gebruik gemaakt van een geweven, elastische stof dat zorgt voor een optimale pasvorm. Prijs voor een shirt is € 159,99.

Trends in retail

Yvonne van den Bergh van Come into bloom, een retail trendbureau, vertelde over de kenmerken van de verschillende doelgroepen waar retailers mee te maken hebben. Volgens haar zijn vooral millennials gevoelig voor producten ‘met een verhaal’. “Het is belangrijk om ‘out of the box’ te denken. Kleed je personeel eens opvallend aan met een mooi AGU-shirt uit de Premium-collectie met daaronder een glitterrokje en sneakers. Zorg voor beweging in de winkel, laat het ambacht zien. Straal de heritage van AGU uit.”

Maarten Tjallingii

AGU maakt met de komst van Jeurissen een behoorlijke transitie door en oud-profwielrenner Maarten Tjallingii hield als laatste een inspiratiesessie over het doormaken van zo’n transitie: “Alles draait om enthousiasme, doorzettingsvermogen, passie, positiviteit en motivatie. Het is belangrijk om een doel te stellen, dat doel specifiek te maken en stapje voor stapje te beginnen.”

 

Foto's

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels