nieuws

Waar liggen kansen voor retail?

Home 737

Bent u onzeker over uw toekomst als tweewielerondernemer? Twijfelt u over de juiste weg in deze sector om een goede boterham te blijven verdienen? Dan is het Tweewieler Retail Trends congres op 3 april in Burgers’ Zoo onmisbaar voor u! Hier geven deskundigen de richting aan waarin de fietssector zich ontwikkelt en welke stappen u als retailer kunt nemen.

Waar liggen kansen voor retail?
Thema van het Tweewieler Retail Trends congres op 3 april in Burgers’ Zoo is: hoe overleef ik als tweewielerretailer in een digitaal tijdperk? Op de foto de Foyer van Burgers’ Zoo. Foto Burgers’ Zoo

Key note spreker Ronald van Klooster laat zien waar de waarde van u als tweewieler retailer in de nabije toekomst ligt voor de merken. Een van de pijlers is de rol die de retailer heeft in de conversie van lead (een zich online oriënterende consument die geïnteresseerd is in een fiets) naar de daadwerkelijke aankoop van die fiets. “Dat wordt of is al bepalend voor de waarde van de dealer voor zijn merk.”

Vergelijkbaar: verzekeringsmarkt

Van Klooster laat zien wat er in onze branche gaat gebeuren aan de hand van een vergelijkbaar geval, namelijk wat Independer voor de verzekeringsbranche heeft betekend. “Een totale ommekeer in een verzekeringsmarkt, beheerst door verzekeringsagenten en ondoorzichtige producten. Nu beheerst Independer op de consumentenmarkt 60% van de oriëntatie en 25% van de markt.”

Kansen tweewielerretail

Maar kansen zijn er zeker! Die liggen in de combinatie van producenten met hun lokale tweewielerretailers. Als producenten webshops gaan faciliteren voor de tweewieler retailer, dan is daarmee een belangrijke eerste stap gezet richting omnichannel. De tweede stap die gezet moet worden, is online bereik. Producenten kunnen met hun centrale marketing eenvoudig in contact komen met de consument en deze lokaal online afleveren in de webshop van de lokale tweewielerwinkel.

Kortom…

Producenten kunnen lokaal aangestuurde online campagnes naar een lokale webshop sturen waarmee producent de macht over de consument heeft en deze aflevert daar waar de tweewieler retailer waarde toevoegt namelijk advies, fysieke transactie, aflevering en onderhoud. Lees ook de Blog van Ronald van Klooster over dit onderwerp.

Bikedata platform

In de kennissessie BikeData (door Edwin de Jong) wordt direct een praktische oplossing gepresenteerd voor het probleem van het bereik krijgen. Voor winkels die zich aansluiten bij Bikedata wordt een complete webshop gebouwd voor de dealer, in de eigen huisstijl, die automatisch is gekoppeld met de voorraaddata van fabrikanten.

Unieke eigen uitstraling

De Jong: “Het unieke van het Bikedata platform is dat we data hebben van alle merken. Dus niet alleen de grote merken zoals Cortina, maar ook kleinere als Altec, Vogue, of bijvoorbeeld onbekende Italiaanse merken. Bikedata biedt aan de voorkant die eigen unieke uitstraling. Aan de achterkant ben je een collectief, maar dat ziet die consument niet.”

Nog meer praktische sessies

Tweewieler Retail Trends biedt nog meer praktische kennis waar u veel aan heeft, in sessies over hoe de (online) klant de winkel in te krijgen, starten met social media, hoe stoomt u uw team klaar voor de nieuwe retail realiteit, en meer. Inschrijven voor het congres kan hier.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels