nieuws

41 procent omzet Accell in 2016 is elektrisch

Home 982

Accell Group heeft in 2016 een mijlpaal bereikt door in dat jaar voor het eerst een omzet te realiseren van meer dan € 1 miljard. Dit komt vooral door de verkoop van e-bikes en fietsen in het hogere segment. De omzet in e-bikes steeg met 33% en maakt inmiddels 41% van de totale omzet uit. De omzet in elektrische mountainbikes nam afgelopen jaar toe met 70%.

41 procent omzet Accell in 2016 is elektrisch
Met de overname door Pon Holdings van Accell Group zou de grootste fietsproducent ter wereld in geld zijn ontstaan.. Foto Bike Europe

Duitsland is de grootste aanjager van de omzetgroei, maar ook de markt in Noord-Amerika liet een stijging zien. CEO Accell Group René Takens licht toe: “In Noord-Amerika zien we een stijging van de omzet bij de e-bikes. We zijn daar marktleider met onze merken, waaronder Haibike, in een vooralsnog beperkte markt met veel aanbieders. De positie van het merk Raleigh bij de vakhandel in Noord-Amerika nam in 2016 verder af, waarop we besloten hebben tot distributie van het merk in meerdere kanalen. Zo kan de consument nu zowel via de vakhandel als online onze producten kopen. De omzet van fietsonderdelen en – accessoires in Europa is stabiel waarbij ons eigen merk XLC steeds sterker wordt.”

Omnichannel-aanpak

Takens vervolgt: “De winst is nog wel beïnvloed door lagere marges op de verkopen van oudere fietscollecties, het niet doorberekenen van hogere valuta koersen en twee grote faillissementen van multisportketens in Noord-Amerika. We zien in dat laatste een bevestiging van de verandering in het aankoopgedrag van de consument. Dit veranderende aankoopgedrag is belangrijk geweest bij het aanscherpen van onze strategie, waarin de consument centraal gezet wordt. Met een omnichannel-aanpak gaan wij onze producten en diensten aanbieden op een wijze die optimaal aansluit bij de aankoopvoorkeuren van de individuele consument.”

Hoofdpunten uit de jaarcijfers Accell Group

  • de netto-omzet steeg met 6% naar € 1,05 miljard, door een sterke groei in e-bikes en met name e-MTB’s;
  • het bedrijfsresultaat exclusief incidentele baten en lasten nam toe met 5% naar € 65,9 miljoen;
  • het netto resultaat lag met € 32,3 miljoen op hetzelfde niveau als in 2015; winst en voorgestelde dividend per aandeel zijn respectievelijk € 1,26 en € 0,72. Dit betekent een pay-out ratio van 57%;
  • het werkkapitaal daalt naar 29,2% van de omzet;
  • de strategie is aangescherpt met nieuwe middellange termijn doelstellingen; met een duidelijke focus op consument en winstgevende groei in e-mobiliteit, (e-)sport & recreatie;

KERNCIJFERS

(in € mln tenzij anders vermeld) 2016 2015 Δ
Netto-omzet 1.048 986 +6,3%
Toegevoegde waarde 30,0% 31,7%
Bedrijfsresultaat exclusief incidentele baten en lasten 65,9 62,5 +5,4%
EBIT-marge 6,3% 6,3%
Netto resultaat 32,3 32,3 +0,0%
Werkkapitaal 29,2% 34,2%
Vrije kasstroom 61,3 (31,2)
ROCE 12,2% 11,0%

René Takens ziet de toekomst zonnig in: “Fietsen zal in de komende jaren onverminderd populair blijven voor mobiliteit, recreatief en sportief gebruik. Wij verwachten daarbij met onze hoogwaardige producten voorop te blijven lopen en innovaties te kunnen toevoegen om het fietsen voor de verschillende doeleinden nog aantrekkelijker te maken. Op basis van deze trends gaan wij voor 2017 uit van een toename van de omzet en de operationele resultaten, onvoorziene omstandigheden voorbehouden.”

Meer nieuws over Accell Group

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels