blog

BLOG ‘Internetklant’ in de winkel

Home 6385

Zaterdag een klant in de winkel, u herkent hem wel, zo’n ‘internetklant’, die een specifieke raceband wil hebben, maar op internet is deze vijf euro goedkoper. Of wij ook doen aan de laagste prijsgarantie? Ik ken de term zeker, maar had hem nog nooit gehoord in de winkel.

BLOG ‘Internetklant’ in de winkel
Reina van der Linde is samen met haar man René eigenaar van twee fietsenzaken in Almere. Foto Tweewieler

Naar aanleiding van het thema ‘Hoe overleef ik met mijn winkel in deze internet jungle?’ op het onlangs door mij bezochte congres Tweewieler Retail Trends op 3 april vond ik de vraag wel erg grappig. Minder grappig op het congres vond ik de vele negatieve reacties uit de zaal bij de stelling ‘Het retailkanaal in de tweewielerbranche wordt overbodig’.  Dit geeft toch een beetje aan dat collega’s het nog steeds moeilijk vinden om de energie te vinden om door te gaan in de winkelstraat. Vinden vaak de internetcollega’s een dreiging en zien daarom zelf de bomen door het bos niet meer.

Geen weg terug

Ik snap het, maar er is gewoon echt geen weg terug meer. Dat is toch nu wel duidelijk of niet? Collega’s die nog zitten te wachten op een weg terug naar ‘vroeger’ houden zichzelf alleen maar voor de gek. De transparantie is alleen maar meer geworden en de marges alleen maar kleiner.

Tijd om iets te gaan doen

Tijd om iets te gaan doen dus!  Doe waar je goed in bent en durf het een stapje verder te nemen. Ben je goed in kinderfietsen? Breid daarin uit. Ben je goed in fietstassen? Twee meter erbij. Heb je fanatieke mountainbikers in dienst? Geef MTB-clinics. Verkoop je veel racefietsen? Doe metingen en maak leuke tochten. En ga zo maar door.

Niet meer alles een beetje

De prijs blijft nog steeds belangrijk voor de klant maar de verschillen worden kleiner. Een winkel met alles een beetje doet het niet meer voor een klant, dat is waar het internet voor wordt gebruikt.  Een winkel met specialisme doet het wel voor een klant. Dat is online onmogelijk.
Enfin, mijn antwoord op de klant die vroeg naar de laagste prijsgarantie…was ‘nee’ met een glimlach: wij doen aan direct meenemen zonder verzendkosten!

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels