blog

BLOG Wat is er loos?

Home 1500

Die vraag kreeg ik op een zaterdag van de papa van een nog net niet doorgeschoten puber. Zoals zoveel mensen had dit gezin online naar een mat zwarte herenmodel fiets met 7 versnellingen 53 of 54 cm gezocht. De Batavus Dinsdag leek ze wel wat, online kopen niet. De fiets was niet in huis. Geen nood, Accentry gaat ons redden, dacht ik.

BLOG Wat is er loos?
Ron Haker verzorgt maandelijks een column in Tweewieler waarin hij zijn visie geeft op de branche. Foto Jan-Willem Schouten

Op het scherm verscheen de melding ‘Opperdepop’ en/of maanden wachten. Geen nood, de Gazelle Esprit is ook matzwart… Bij Gazelle kreeg ik ook de melding ‘Opperdepop’ en/of maanden wachten. Tussendoor mocht ik even een telefoontje van een aardige dame beantwoorden: “Hebt u de Batavus Dinsdag X-Light?”. Na even scrollen verscheen de melding ‘Opperdepop’.

Wel leverbaar

De puber wilde beslist geen fiets met een rek. Giant maakt de matzwarte Chill niet met 7 versnellingen dus besloot ik hem een wel leverbare Triple-X maat M met gedemonteerd voorrek te laten testen. € 749,- min € 49,- inruil. Maakte papa, mama en die knul blij en het voorrek gaat in de schuur voor later.

Niet meer dan lucht

Een fiks aantal fabrikanten kunnen de magazines, de websites en de POS-materialen beter weggooien en de online aanbieders, die om beurten roepen de grootste te zijn, kunnen, geschat, minimaal 65% van het online aanbod beter uit de lucht halen. Het is namelijk niet meer dan lucht.

Design op papier erg mooi

De splinternieuwe Batavus Dinsdag E-go is, bij dealers waar ik etaleer, niet op de winkelvloer te vinden. De € 400,- korting die op elke I-pad verschijnt is daar, volgens die dealers, debet aan. Ook ziet men bezwaren in de hoge instap. Het design is, op papier, erg mooi, maar eigenlijk zou de prijs van de fiets, gezien de doelgroep, standaard al € 1.799,- moeten zijn en bij elke echte Batavus dealer moeten staan. Maar goed… het zal wel de nieuwe strategie van het merk zijn.
Ik werk bij diverse winkels die, voorheen Batavus-minded geweest zijnde, tegenwoordig de e-bikes van Pegasus als warme broodjes verkopen en Batavus laten voor wat het is.

Nieuwe Vespa Primavera

Een uurtje later mocht ik een jongedame en een zorgzame pa een nieuwe Vespa Primavera met allerlei opties en een inruil offreren. De vader vertelde me dat de vorige winkel zijn dochter vlak nadat de scooter een beurt had gehad met een storing midden in de polder in de regen had laten barsten: “Daar gaan we dus nooit meer een scooter kopen.” De inruilprijs viel ietwat tegen, maar toch gingen ze akkoord. “Bedankt voor de heldere uitleg en de service meneer”, zei het op Byonce gelijkende meisje. “Zal ik het alvast overmaken?”

Goede verkoop

Ondanks al het online geweld en de paginagrote advertenties van allerlei aanbieders is de verkoop bij goede, duidelijke en service verlenende winkels gewoon goed te noemen.

Tot volgende maand,

Ron Haker   

Reageer op dit artikel