blog

BLOG Van de Winkelvloer: Kan het ook makkelijker?

Home 769

Eugen Uppelschoten, vaste blogger op tweewieler.nl, maakte een efficiencyslag om meer tijd en energie in klanten te kunnen stoppen. Zijn kennis hieromtrent wil hij graag delen met u allemaal. Hij heeft een checklist ontwikkeld waar alle tweewielerwinkels profijt van hebben. U vindt deze onderaan deze blog.

BLOG Van de Winkelvloer: Kan het ook makkelijker?
Eugen Uppelschoten deelt een handige checklist met u voor meer efficiency op de winkelvloer.

Deze winter hebben we benut om met al onze leveranciers om tafel te zitten. We beseften dat we te veel tijd achter de schermen bezig zijn. Tegelijkertijd beseften we dat het nodig is nog meer tijd en energie in klanten te stoppen. Hoogste tijd dus om te kijken wat er kan verbeteren.

Checklist met aandachtspunten

We hadden een hele lijst opgesteld met aandachtspunten die alle processen in praktische zin zouden stroomlijnen. Denk daarbij aan alle activiteiten omtrent het bestellen en binnen boeken van goederen, garantie en administratie in z’n algemeenheid.

Zaakjes op orde krijgen

Veel leveranciers waren verbaasd en in de veronderstelling dat zij hun zaakjes prima op orde hadden. Ze dachten dat wij het ook prima voor elkaar hadden omdat wij volledig geautomatiseerd zijn. Automatisch voorraad beheer en bestellen via VMS wat wil je nog meer? Veel aandachtspunten waren voor hen een eyeopener en daar lag dan vaak een aanname aan ten grondslag. Ik licht graag één aspect toe. De netto inkoopprijs.

Verschil bruto en netto inkoopprijs

Via de artikel data import lezen we bij bijna alle leveranciers een bruto inkoopprijs in i.p.v de noodzakelijke netto inkoopprijs. Ook bij het inlezen van een elektronische pakbon wordt er veelal een bruto inkoopprijs gebruikt. Op pakbonnen staat vaak geen netto inkoopprijs en te vaak überhaupt geen inkoopprijs. En dat terwijl wij de voorraad in ons systeem vanzelfsprekend gewaardeerd willen hebben tegen de nettoprijs die wij ervoor betaald hebben. Van daaruit kunnen we beheren en sturen.

Welke leverancier is de goedkoopste?

Een leverancier vertelde ons waarom hij dat niet zag zitten. Winkels konden dan eenvoudig op prijs vergelijken en daar hun inkoop op afstemmen. Alsof de inkoopprijs niet nu ook een onderdeel zou zijn van de afweging waarom we waar inkopen? Maar goed, we namen de proef op de som en keken in VMS bij een artikel welke ingelezen inkoopprijzen erbij stonden per aanbieder. Deze leverancier bleek de duurste. We checkten via de b2b systemen wat de daadwerkelijke nettoprijzen waren. Wat bleek, hij was de goedkoopste. Zonder nettoprijzen geen goed vergelijk. En dus ook geen eerlijke kansen. Hij ging er snel werk van maken.

(Meeste) Leveranciers pakken dit goed op

Het was mooi om te zien hoe fanatiek sommige leveranciers dit offensief oppakten en dingen in gang gingen zetten. En eerlijk gezegd schokkend om te zien hoe sommige leveranciers schitterden door afwezigheid of in uitleg vervielen waarom iets niet kon. Dat zegt ons genoeg.

Link naar de checklist van Eugen

De checklist kunt u vinden via de website Bikeshop Amersfoort, de winkel van Eugen Uppelschoten. Hier is ook een reactiemodule bij, en Eugen hoopt dat u massaal zult reageren.

Lees meer blogs van Eugen Uppelschoten en andere bloggers op tweewieler.nl

 

Reageer op dit artikel