blog

Wat vinden klanten nou échte afknappers?

Home 2403

Shopoloog Chantal Riedeman houdt zich met haar bureau Shopology intensief bezig met onderzoek naar klantgedrag. Via haar social media kanalen heeft ze een klein onderzoek gehouden onder relaties met de vraag waar zij zich nou écht aan ergeren in contact met verkopers. Wat vinden klanten echte afknappers? Waar worden klanten nou echt niet blij van?

Wat vinden klanten nou échte afknappers?
Shopoloog Chantal Riedeman zette de 12 grootste afknappers voor klanten op een rijtje.

Hier vind je de top 12 échte afknappers, onze conclusie en 3 tips om snel te kunnen zorgen voor nog meer blije klanten.

Top 12 afknappers voor klanten

  1. Het aller…aller…allerergste is dat wanneer je genegeerd wordt en je als klant niet getrakteerd wordt op een ‘warm welkom’! Hoeveel moeite kost het nu om even aandacht te schenken aan de klant in de vorm van een ‘goedemorgen’ of een ‘knikje dat je als klant bent opgemerkt’. De gunfactor valt of staat bij het binnentreden van de winkel en het ‘warme welkom
  2. Dat weet ik niet/ Hebben we niet/ Het is de laatste/ Kan niet/ Mag niet etc. Is de potentiële klant écht geholpen met dat antwoord? Einde gesprek.
  3. Direct vragen of ze je kunnen helpen. Eh, nou, dat weet ik nog niet? Mag ik me misschien éven oriënteren? Einde gesprek.
  4. Ik kom zo bij u. Als er geen andere (potentiële) klanten zijn. Wat is er dan belangrijker? Einde gesprek.
  5. Dah mfra/mna kankelpe? Is het echt teveel moeite om mij met aandacht te begroeten? Einde gesprek.
  6. Kijkt u even (lekker) rond? Ja, nu wel… Einde gesprek.
  7. Wat kan ik voor u doen? Wat kun je allemaal? Einde gesprek.
  8. Kan ik u helpen? Nee, dank u. Einde gesprek.
  9. Kunt u het vinden? Ik kijk al een tijdje (wanhopig) zoekend rond. Wat denk je? Einde gesprek.
  10. Zoekt u iets speciaals? Nee, eigenlijk niet. Einde gesprek.
  11. Ik heb vandaag …. in de aanbieding? Nou en? Einde gesprek.
  12. Mooie bril/ jas/ tas/ leuke broek etc. heeft u. Brrr, een nep-compliment… Einde gesprek

Succesvol verkopen = vertrouwen winnen

Succesvol verkopen gaat over persoonlijk contact en communicatie. 93% van onze communicatie gaat onbewust en non-verbaal (Albert Mehrabian). De meeste verkopers worden suf getraind in productkennis en verkooptechnieken; upselling, cross selling, after sales enzovoorts. Maar om überhaupt in gesprek te komen en iets te kunnen verkopen, moet er eerst vertrouwen zijn. Het winnen van het vertrouwen van de potentiële klant is helaas de stap die de meeste verkopers in hun gedrevenheid overslaan. Een enorme gemiste kans, want wel eerst het vertrouwen winnen, zorgt voor veel meer succes.

In 3 stappen vertrouwen winnen van de potentiële klant

  1. Zorg voor een warme en hartelijke begroeting. Omdat het écht heel fijn is dat hij/ zij de moeite heeft genomen om langs te komen/ om te bellen/ de klacht te delen/ ….
  2. Pas je intonatie en lichaamshouding aan aan de klant.
  3. Wees oprecht nieuwsgierig. Wie heb je aan de lijn? Wie staat er voor je?

Nog een bonustip van Chantal: Het is helemaal niet zo belangrijk wát je zegt. Het is véél belangrijker hoe je het zegt…

Chantal Riedeman (Shopology) verzorgt in het traject Grip op je Tweewielerwinkel de training Product & Promotie. Op de trainingsdag neemt ze de deelnemers mee op de ontdekkingstocht hoe de klant te verleiden.

Reageer op dit artikel