blog

Kom uit je winkel!

Home 1512

Karel van Nunen schrijft in deze blog over de noodzaak om actief je klanten te benaderen. Afwachten totdat de klant komt werkt niet meer. De uitdaging voor tweewielerondernemers is een directe klantenbenadering en meer klantenbinding te creëren.

Kom uit je winkel!

‘Al die marketinginstrumenten die internetwinkels als Stella, Fietswinkel.nl en anderen gebruiken om maar zo bekend mogelijk te worden om zoveel mogelijk klanten te trekken hebben we deze zomer op zowel tv als in de diverse kranten en tijdschriften gezien. Dat kost geld, veel geld en dat moet tenslotte wel allemaal uit de winst van hun verkopen waar gemaakt worden. Natuurlijk hebben beide grote internetbedrijven diepe zakken en hebben ook al meerdere jaren verlies gemaakt, zoals veel internetwinkels.

Dat alleen via internet verkopen niet heilig is, en dat hebben zij ook ingezien. Dat bewijzen deze bedrijven door zelfs fysieke winkels in heel Nederland te openen. Zij hebben, misschien wel noodgedwongen, ingezien dat juist een fysieke winkel de klant extra uitnodigt om in een persoonlijk gesprek hem of haar tot een aankoop te verleiden.

De winkel is noodzaak

De klant verleiden om de winkel binnen te komen, wordt door de internetbedrijven met veel reclame omgeven en dat kost hen veel geld. De huidige tweewielerbranche is echter nog altijd in het voordeel, al loopt dit door het doen en laten van internetbedrijven wel snel terug. Wat hier ook nog meespeelt, is dat er steeds meer leveranciers bijkomen, zeker van elektrische fietsen, wat een ongunstig effect heeft op prijs en marges. En als er door de branche geen actie wordt ondernomen en er niet op de juiste manier gebruikgemaakt wordt van de voordelen die de gevestigde bedrijven nog steeds hebben, dan zal de achteruitgang binnen de branche steeds sneller gaan verlopen. Voordelen zoals dat men dichter bij de klant staat en de klant en zelfs de toekomstige klant je als bedrijf en ook als eigenaar kent, daar moet gebruik van worden gemaakt.

Meer directe klantenbenadering, meer klantenbinding

Dus meer actie vanuit jezelf en het bedrijf. Afwachten totdat de klant komt kan echt niet meer. Dan zal het klantenbestand snel afnemen. Alle schuld bij de internetbedrijven leggen, is niet reel. Kijk eerst naar jezelf. Verander je niet, dan zal de verkoop vanzelf inzakken. En door de steeds hogere eisen die fabrikanten aan hun dealers stellen voor promotie van hun merk en de bescherming daarvan komt de overgang naar uitsluitend reparatiebedrijf dan dichtbij. Check eens bij jezelf of je geen extra training op commercieel gebied nodig hebt. Je hebt immers te maken met professionals die de nieuwste verkoopmethoden kennen en gebruiken. Daarmee ben je beter in staat actief te verkopen met als motto: Kom uit je winkel.’

Reageer op dit artikel