blog

Vertegenwoordiger: ga een dagje meedraaien

Home

Iedereen doet zijn/haar stinkende best en toch mis ik vaak iets. Vaak weten de verkoopmanagers van de meeste fietsleveranciers en zeker de bazen en baasjes van de dealers bezoekende vertegenwoordigers, die tegenwoordig rayonmanager of zo op de visitekaartjes hebben staan, absoluut niet hoe het er echt op de winkelvloer aan toegaat.

Vertegenwoordiger: ga een dagje meedraaien
Ron Haker verzorgt maandelijks een column in Tweewieler waarin hij zijn visie geeft op de branche. Foto Jan-Willem Schouten

In elk rayon, elke regio en zeker elke stad gaat het samenspel tussen retailer en consument anders, zo merk ik onderweg. ‘Gezellige’ en ‘directe’ verkoopgesprekken zijn bij ons in de regio Alkmaar normaal terwijl men die omgangswijze in andere delen van Nederland soms brutaal zal noemen. Althans, volgens de behoudende salesbaasjes.

Meedraaien

Voor de komende herfst en winterperiode verwacht ik dat de fietsmerken die er toe doen het imago van het merk professioneel uit gaan dragen. De verantwoordelijken voor de sales, de vertegenwoordiger, moeten eigenlijk eens, door het hele land heen, telkens bij, goed en minder goed presterende dealers, een dagje meedraaien. Daar kunnen ze echt heel veel van leren.

Fiets verkopen (niet) moeilijk?

Er zijn retailers die verkoop als lastig ervaren terwijl het verkopen van een fiets eigenlijk helemaal niet moeilijk is en zelfs makkelijk als je de mensen en de wensen begrijpt. Nu weet ik wel dat er al jaren de meest bijdehante verkoopstimulatoren op podia tijdens de branchebijeenkomsten hun ‘dingetje’ doen, dat de zaal applaudisseert, maar het een paar dagen later al weer vergeten is en veel winkeliers weer in te veel technisch gewauwel vervallen zonder er rekening mee te houden dat consumenten echt wel gewoonweg verliefd op een fiets kunnen worden.

Samen zorgen voor blije consument

Ik hoorde eens een ‘baas’ van een groot fietsmerk zeggen dat de collectie goed ontvangen werd en dat hij ook wel verwachtte dat de doorverkoop ook wel mee zou vallen. –‘Maar ja…Dat is het ‘pakkie an’ van de dealer. Deze man moet dus eigenlijk gewoon weg. Fabrikanten en dealers moeten samen zorgen dat de consument blij blijft fietsen. Welke fabrikant blinkt uit in goede samenwerking?

Reageer op dit artikel