blog

Gaat de elektrische fiets het winnen van de auto?

Home

In de weekendeditie van mijn lijfkrant stond dit weekend een artikel dat bij mij de vraag opriep: gaat de e-bike het wel winnen van de auto? Iedereen in onze branche ziet de e-bike en speed e-bike, en de multi-toepasbare vervoersmogelijkheden die de tweewieler in het algemeen biedt, als dé oplossing voor de congestie in de (binnen)steden, het terugdringen van vervuilende brandstofmotoren en het bijdragen aan een gezonde (en blije) mens.

Gaat de elektrische fiets het winnen van de auto?
Het team van Tweewieler wenst iedereen in 2017 toe dat ze kunnen profieteren van de positieve ontwikkelingen in de tweewielersector! Foto Koos Groenewold

Dat wij dat allemaal vanzelfsprekend vinden, is logisch. We zitten in deze tweewielerbranche en zijn allemaal fan van (elektrische) tweewielers. We blinken misschien niet uit in vooruitstrevendheid als het gaat om productontwikkeling en innovatie, maar ach… die tweewieler heeft zoveel voordelen ten opzichte van andere vervoersoplossingen, dat het niet anders kan dan dat iedereen zich massaal achter ‘ons’ product schaart. De consument, de overheid, de politiek, de industrie, de wetenschap.

Wat blijkt… de rest zit niet stil. Een artikel in NRC van zaterdag 16 april van Bas van Putten zoomt in op de projecten die autofabrikanten bedenken om de binnenstedelijke bewoner over te halen toch in een (deel)auto te stappen. Simpelweg omdat onderzoek uitwijst dat in 2030 zestig procent van de wereldbevolking in steden woont! En omdat een (grote) auto ‘bezitten’ in de stad niet handig is (want duur, geen plek voor, onhandig en dus een sta-in-de-weg), gaat de stadsbewoner over tot alternatieven (tram, metro, en ja, natuurlijk ook de tweewieler!).

Verlies van marktaandeel staat de autofabrikanten dus te wachten. Maar die zitten ondertussen niet stil en bedenken ‘last mile’-projecten zoals Car2Go (deelauto’s, elektrische Smarts van het Mercedes-Benz concern dat ook Mercedes Me heeft ontwikkeld) en DriveNow (carsharingdienst met BMW’s en Mini’s die per app worden gereserveerd en op elke parkeerplaats in de stad mogen worden achtergelaten). Is het geen bedrijfseconomische zelfmoord om autodeserteurs zo in de kaart te spelen, vraagt Van Putten zich af. Nee, antwoordt een BMW-topman. Een deelautogebruiker die als twintiger kennismaakt met een leen-BMW, zal de smaak hopelijk zo te pakken krijgen dat hij er in de toekomst zelf een koopt.

Ik denk altijd liever in kansen dan in bedreigingen, en ik denk dat die BMW-topman het goed ziet. En wat hij zegt dat voor de auto geldt, geldt evengoed voor de (elektrische) tweewieler. Maar waar blijven de producten, en vooral ook de projecten, gericht op de fiets, e-bike, speed e-bike en wat mij betreft ook e-scooter, transport- en bakfiets, ontwikkeld als ‘last mile’-oplossing? Ik zie en hoor er maar weinig van. En voor we het door hebben, heeft de auto ons alweer ingehaald.

Reageer op dit artikel