nieuws

Scooterproducent Asian Gear neemt Hodi on Wheels over

Gemotoriseerd 1248

De Nederlandse scooterproducent Asian Gear International (‘Asian Gear’) heeft de activiteiten van Hodi on Wheels B.V. (‘Hodi on Wheels’) overgenomen. Het is de tweede overname van Asian Gear in korte tijd, waardoor de onderneming een gooi doet naar het Nederlands marktleiderschap. Door de overname ontstaat een groep van Nederlandse scooterproducenten met circa 30 medewerkers en een gezamenlijke omzet van 16 miljoen euro en een marktaandeel van in totaal 22%.

Scooterproducent Asian Gear neemt Hodi on Wheels over
Met de overname van Hodi on Wheels door AGM ontstaat een groep van Nederlandse scooterproducenten met circa 30 medewerkers en een gezamenlijke omzet van 16 miljoen euro en een marktaandeel van in totaal 22%. Foto AGM

Asian Gear is bekend van het eigen scootermerk Asian Gear Motors (‘AGM’). De scooterproducent heeft met de Amsterdamse participatiemaatschappij MKB Fonds in 2015 een ‘buy and build’-strategie opgezet. Als onderdeel van deze strategie fuseerde de scooterproducent in september 2016 met de eveneens Nederlandse scooterproducent BTC, die het gelijknamige scootermerk voert. De twee merknamen zijn naast elkaar blijven bestaan.

Buy and build-strategie

AGM-oprichter Robert Olsthoorn en BTC-oprichter William van der Stappen voeren samen de directie van de groep. Door overname van de activiteiten van Hodi on Wheels is de volgende stap gezet in de buy and build-strategie. Met de stap breidt Asian Gear haar marktaandeel op de scootermarkt (brom- en snorfietsen) opnieuw aanzienlijk uit.

Hodi on Wheels’ merken Thurbo en TGB

Scooterproducent Hodi on Wheels uit Veenendaal is in 2009 opgericht door Aart Diepeveen en Arno Hoorn. De onderneming bedient de Europese markt met het eigen scootermerk ‘Turbho’ en is daarnaast distributeur van onder andere het scootermerk TGB. Deze activiteiten worden door de directie van Hodi on Wheels overgedragen aan Asian Gear. Bij Hodi on Wheels zijn zeven personen werkzaam, de huidige werkgelegenheid blijft volledig behouden.

Nummer 2 op Nederlandse scootermarkt

Robert Olsthoorn vertelt over deze overname: “Met de combinatie van scootermerken als AGM, BTC, Turbho en TGB nemen we met circa 22% marktaandeel een nummer 2 positie in op de Nederlandse scootermarkt. Er werden in 2016 ruim 64.000 brom- en snorfietsen verkocht in Nederland en de markt groeit. Doordat we nu Nederlandse scootermerken onderbrengen bij één organisatie kunnen we dealers een breder assortiment aanbieden. Daarnaast realiseren we verschillende synergiën en schaalvoordelen. Deze komen bijvoorbeeld tot stand door inkoopvoordelen in China en voorraadoptimalisatie tussen de ondernemingen.”

Betaalbare bromfietsen

Met de toevoeging van de merken van Hodi on Wheels wordt het lagere en middensegment bediend. Olsthoorn: “Wij bieden de consument nu een nog breder scala aan betaalbare brom- en snorfietsen. Ook internationaal zetten we in op groei. Met de overname van Hodi on Wheels hebben we een nog sterker fundament om deze stap te maken.”

Stimulans voor Nederlandse producenten

“AGM is het grootste Nederlandse scootermerk. Het nieuwe merkenportfolio van Asian Gear vormt een nog sterker blok tegen buitenlandse scooterproducenten,” aldus Thomas Wals van MKB Fonds. “Wij zijn er trots op dat we als participatiemaatschappij in het Nederlandse MKB een bijdrage hebben kunnen leveren aan het opzetten van deze ‘buy and build’-strategie van Asian Gear, waardoor er zowel nationaal als internationaal een prominente speler is ontstaan.”

Reageer op dit artikel