blog

Piaggio-dealer over scooters doorleveren in 2013

Gemotoriseerd

De redactie van Tweewieler heeft van een Piaggio-dealer, die liever anoniem wenst te blijven, het volgende bericht ontvangen: “Al jaren klaagt de vakhandel over doorleveren in velerlei vormen en nooit is er hiervoor in bromfietsland een goede oplossing geweest. Incidenteel is er een merk dat sterk genoeg is en een goed dealernetwerk op weet te bouwen waarin niet doorgeleverd word. Een goed voorbeeld hiervan is Honda. Het gevolg is direct te merken: rust in de markt bij dit merk.”

Piaggio-dealer over scooters doorleveren in 2013

“In een ideale situatie zou een dealer voor slechts een of enkele merken kiezen om zo sterk te staan naar de klant en leverancier. De werkelijkheid is echter anders, de meeste dealerbedrijven proberen zoveel mogelijk merken te verzamelen om maar geen ‘nee’ te hoeven verkopen of om naaste collega’s een merk te onthouden. Het zijn echte ‘verzamelaars’.

Het gevolg is dat de getergde dealer of beginnende garagebox-klusser zijn heil zoekt bij doorleveradressen. Hier gebeurt er meteen iets raars: de man kan gewoon geleverd krijgen zonder merkdealer te zijn. Er is een groothandelsbedrijf dat hier handig op inspeelt en levert aan wie maar wil. Je hoeft niet aan voorwaarden van een technische opleiding of iets dergelijks te voldoen. Hiermee word de merkdealer op een vervelende manier gepasseerd. Hij heeft namelijk zijn nek uitgestoken en een jaarafspraak gemaakt, zijn technisch personeel naar cursus gestuurd en houdt voorraad in zijn showroom. Daarnaast heeft ook nog eens een vaak centimeters dik contract moeten tekenen. Dit alles om – zoals de importeur zegt – een goed product en service naar de eindgebruiker te bieden.

Het word nu nog een beetje vreemder, want alle Piaggio-dealers hebben onlangs een schrijven gekregen waarin afgegeven wordt op de parallel-import. Immers, op een niet goed afgeleverde scooter, die geen geschoold personeel heeft gezien, kan geen garantie worden gegeven. Waarom leveren zij dan wel aan een groothandelsbedrijf? Het bedrijf in kwestie is een onderdelengroothandel zonder gekwalificeerde monteurs.

De oplossing ligt dan ook niet voor handen. Ik kan me voorstellen dat merkdealers minder of niet meer bij dat groothandelsbedrijf hun dagelijkse onderdelen bestellen om een statement te maken. Er zijn immers meer onderdelengroothandels in Nederland die niet aan doorleveren doen.

De keuze om Piaggio te boycotten ligt moeilijker, want zonder een marktleider als Piaggio kun je moeilijk als merkdealer. Het zou mooi zijn als importeurs zuiniger op hun merkdealers zijn.”

Naam afzender bekend bij redactie

Reactie van Piaggio Vespa BV:

“Het doorleveren, of inter-dealerverkeer, is een fenomeen dat we niet in 2013 voor het eerst tegenkomen. Om er een mening over te kunnen vormen, is het belangrijk om een aantal zaken te scheiden en te benoemen. Als iemand dealer is van merk A, maar een scooter (of fiets) nodig heeft van merk B, mag hij deze dan bij een collega ophalen? Is dat dan doorlevering of een vriendendienst ? Uiteindelijk is het wel de start ven een nieuwe business voor sommige mensen.

Het uitdunnen van het aantal Piaggio-dealers, in het recente verleden, heeft de meeste dealers geen windeieren gelegd. Natuurlijk is er een vraag ontstaan naar voertuigen door bedrijven die geen officieel dealerschap (meer) hebben. De Piaggio Group is trots op haar professionele dealernetwerk, waarbij we niet actief op zoek zijn naar directe uitbreiding.

Een compleet ander verhaal wordt het wanneer voertuigen door deze of gene vanuit het buitenland naar onze markt worden gehaald. Wij kunnen vanuit onze positie immers niet instaan voor de juiste registratie en preparatie van deze voertuigen, die veelal niet voor onze markt bedoeld zijn. De wildgroei in ‘vrije’ verkooppunten komt vaak hieruit voort, in het buitenland heeft men bijvoorbeeld nog nooit gehoord van de RDW. De mensen in onze markt die verstandig omgaan met deze materie, zullen stuk voor stuk een RDW-erkenning als minimale eis stellen, al is het maar om de potentiële risico’s van een blanco kenteken bij die partij te leggen, zoals wij dat ook bij onze dealers doen.

De brief de we onlangs aan al onze dealers hebben verstuurd, is een steun voor die dealers die te maken hebben met de eigenaren van ‘parallel scooters’. In de brief stellen we dat scooters waarvan de herkomst onduidelijk is (lees : uit het buitenland) door de officiële dealer conform het werkplaatshandboek de ‘0-beurt’ dienen te krijgen, uiteraard op kosten van de eigenaar, alvorens er een garantieaanvraag op kan worden gedaan.

Het is natuurlijk een vrij duidelijk signaal vanuit een dealer. Een signaal dat eerder is gehoord. Het is inderdaad zo dat een dealer in ons land het lastig vindt om keuzes te maken in het assortiment. Ik nodig iedereen uit om deze discussie met open vizier voort te zetten, waarbij we ook moeten vaststellen dat bijvoorbeeld het uitvaardigen van een boycot door dealer-inkoopverenigingen niet wordt toegepast wanneer blijkt dat er leden zich bezighouden met importeren en doorleveren van scooters, of het opvoeren online promoot. Wat is de grootste bedreiging van onze branche?”

Machiel Spiering

Sales Manager

Piaggio Vespa B.V.


machiel.spiering@nl.piaggio.com

Reageer op dit artikel