artikel

Marco Lindhout, SYM: ‘Laat Europa zo snel mogelijk euro 4 voor bromfietsen invoeren

Gemotoriseerd

Vertegenwoordigers van grote fabrikanten lobbyen in Brussel voortdurend om de aanscherping van de euronormen voor brom/snorfietsen en motoren zo lang mogelijk uit te stellen, stelt Marco Lindhout, directeur van Moteo, de Nederlandse importeur van SYM, in het GO!Mobility Magazine van RAI Vereniging. Zijn boodschap richting de Europese politiek luidt juist: “Kom met regelgeving, want de branche doet niets als het niet moet. Onze dealers zouden een gat in de lucht springen als euro 4 zou worden ingevoerd.”

Marco Lindhout, SYM: ‘Laat Europa zo snel mogelijk euro 4 voor bromfietsen invoeren
Marco Lindhout: "Europa, kom met regelgeving. Onze dealers zouden een gat in de lucht springen als euro 4 zou worden ingevoerd.”

Als een van de grootste leveranciers zegt Lindhout verbaasd te zijn over de Europese regelgeving waaraan gemotoriseerde tweewielers moeten voldoen, of beter gezegd aan het gebrek er aan. Hij is van mening dat Europese regelgeving binnen de GT-branche eigenlijk geen issue is.

Geen actieve innovatie

“Er wordt over het algemeen alleen geacteerd wanneer een regel verandert. Dan is iedereen even in paniek, maar een half jaar later hoor je niemand meer. Van de sector zelf hoef je echt niet te verwachten dat ze uit eigen initiatief modellen op de markt gaan brengen met efficiëntere, lees duurdere, motoren die minder schadelijke stoffen uitstoten. Dus moet Brussel dat via wetgeving afdwingen.” In de komende Tweewieler geeft Lindhout op de Gemotoriseerde pagina’s zijn visie op de toekomst van de scooter.

Standaard reflex

De gebruikelijke praktijk binnen de branche is volgens de directeur van Moteo ervoor te zorgen dat een product nog net conform de oude homologatie-eisen goedgekeurd te krijgen om zo een voertuig op die manier nog een paar jaar te kunnen verkopen voor een lagere prijs. “Dat is de standaard reflex van de branche. Vandaar dat ik tegen de Europese politiek wil roepen: kom met nieuwe regelgeving en voer die zo snel mogelijk in. Als onafhankelijke importeur ben ik er een groot voorstander van om versneld naar euro 4 te gaan. Dat betekent weliswaar dat een brom- of snorscooter gemiddeld 100 euro duurder wordt, maar daar staat dan wel weer een technisch beter product tegenover: schoner, zuiniger en voorzien van een modern injectiesysteem dat bovendien veel beter is te diagnosticeren.”

Opgevoerde bromfietsen

Een geheel ander probleem, waarmee vooral Nederland kampt, betreft de discussie over opgevoerde snorfietsen. Kan Europa op dit punt soelaas bieden? Lindhout vindt dit toch vooral een typisch Nederlands fenomeen. “Je kunt vanuit Brussel voor die 25 kilometer categorie nog zoveel regels opleggen, maar als je die voertuigen op lokaal niveau blijft opvoeren, is het dweilen met de kraan open. Dan rest slechts één oplossing: sanctioneren!”

Reageer op dit artikel