artikel

Scootermarkt blijft in mineur

Gemotoriseerd

Aan de moeizame verkopen van snor- en bromfietsen lijkt geen eind te komen. De dalende lijn van de nieuwverkopen kun je in november bijna op die van vorig jaar leggen. In de maand november lagen ze zelfs bijna zes en ruim tien procent lager dan in de vergelijkbare periode van 2012.

Scootermarkt blijft in mineur
Als fanatiek motorcrosser richtte Robert Olsthoorn in 2004 Asian Gear B.V. op en focuste hij zich in eerste instantie vanuit huis volledig op de verkoop van scooters. Medio 2007 werd de merknaam AGM (Asian Gear Motoren) geregistreerd. Foto: AGM

Als je de gedetailleerde cijfers bekijkt, lijkt het er veel op dat op dit moment vooral wat oudere consumenten – pakweg 40 jaar en hoger – nog wel in de showroom worden gesignaleerd. Jongere kopers laten zich moeilijker overtuigen.

Spannende eindsprint

In de top-3 van de bromfietsmarkt zijn het Piaggio, Kymco en SYM die met enige afstand het beste draaien. Waarbij de Italianen en Kymco in een nek-aan-nek race naar de eindstreep van het jaar gaan. Er zitten welgeteld acht scooters tussen.

Piaggio ruim op 1 bij snorfietsen

In de snorfietscategorie behoudt Piaggio zijn gangbare ruime koppositie, voor SYM dat zijn marktaandeel van rond de 13 procent aardig vasthoudt. Op enige afstand worden ze gevolgd door een dicht bij elkaar liggend ‘pelotonnetje’ van AGM, Kymco, Znen en Peugeot die over het lopende jaar tot eind november allemaal tussen de ruim drieduizend en een kleine drieduizend scoren. AGM is daartussen overigens het groeimerk.

Reageer op dit artikel