artikel

Kant-en-klare rijopleiding voor 125 cc scooter

Gemotoriseerd

De bij RAI Gemotoriseerde Tweewielers aangesloten importeurs hebben als collectief besloten om kopers van 125 cc scooters vanaf 1 januari een kant-en-klaar rijopleidingspakket aan te bieden. Dit om het gebruik van de lichte 125 cc scooter te bevorderen en het de consument die zo’n scooter wil kopen zo gemakkelijk mogelijk te maken.

Kant-en-klare rijopleiding voor 125 cc scooter
Bestuurslid Mang Yuan, RAI Vereniging afdeling Gemotoriseerde Tweewielers: "Het gaat om de doelgroep die momenteel een bromscooter bezit en die deze voor woon-werkverkeer gebruikt."

In de laatste nieuwsbrief GO!Mobility van RAI Vereniging Gemotoriseerde Tweewielers vertelt bestuurslid Mang Yuan dat met deze packagedeal de sector de beperkende maatregelen die de A1 klasse met zich meebrengt, wil ombuigen in kansen. Volgens Yuan viel de lichte 125 cc scooter met de invoering van het A1 en A2 rijbewijssysteem per 19 januari 2013 een beetje tussen de wal en het schip. “Omdat volgens de nieuwe wetgeving iemand in Nederland pas vanaf het 18e jaar het A1 rijbewijs mag halen, werd dit een nogal theoretische klasse. Want hoeveel mensen gaan dit doen als ze op hun 17e al een autorijbewijs mogen halen?”

Kansen

Het aanbieden van het totaalpakket moet hier verandering in brengen en nieuwe kansen bieden. Die zijn er in de ogen van Yuan namelijk wel degelijk. “Het gaat dan om de doelgroep die momenteel een bromscooter bezit en die deze voor woon-werkverkeer gebruikt. Ten opzichte van de bromscooter biedt de 125 cc scooter een vlottere doorstroming in het verkeer. Het is volstrekt duidelijk waar ze mogen rijden: op de rijbaan. De verzekeringspremie is gunstig en de aanschafprijs verschilt niet substantieel vergeleken met de 50 cc versie. Het struikelblok is natuurlijk dat men het rijbewijs A1 moet bezitten.”

Totaalpakket

Maar, vervolgt hij, bijna niemand weet dat het rijexamen met een 125 cc automaat scooter relatief eenvoudig is. Omdat diverse bijzondere verrichtingen bij de praktijkproef niet behoeven te worden uitgevoerd vanwege de automatische overbrenging. “De hoogste tijd dus om dit voor het voetlicht te brengen en de voordelen van dit vervoermiddel bij consumenten breed op het netvlies te krijgen. Yuan: “Met dit totaalpakket, dat eveneens de verzekering van de scooter omvat, willen we de klanten ontzorgen. Uit de inmiddels afgesloten testfase, die de levensvatbaarheid van het project moest vaststellen, is gebleken dat kandidaten in circa 10 uur (maximaal 10 lessen) het examen kunnen halen.”

Collectieve aanpak

Het is volgens Yuan de bedoeling dat importeurs vanaf 1 januari het pakket individueel of in combinatie met een rijschool gaan aanbieden. Daarbij is iedere importeur vrij om de inhoud er van zelfstandig of met medewerking van de partners (rijscholen, verzekeraars), te bepalen. Tot de doelgroep behoren met name 25 plussers met verkeerservaring. “Wij hopen dat deze categorie, die anders wellicht niet bereikt zou worden, na hun ervaring met de 125 cc scooter doorgroeit naar een zwaardere machine.”

Reageer op dit artikel