artikel

Novox Hopper e-scooter als taxi

Gemotoriseerd

‘Hopper’ is een grootschalig initiatief om e-scooters mét ‘chauffeur’ als een soort openbaar vervoer in steden te laten rijden. Het project start in Amsterdam, maar al gauw moeten steden als Utrecht, Rotterdam en Den Haag volgen, en nog meer Nederlandse steden. Vervolgens start Hopper ook in het buitenland. De speciaal aangepaste Novox scooter die in het Hopper-project gaat rijden, is van Nederlands-Chinese oorsprong.

Novox Hopper e-scooter als taxi
De Hoppers zijn in principe continu ‘on the move’. Een soort bus of tram maar dan zonder haltes.

Het is een Europees project voor een nieuwe vorm van mobiliteit. De Hopper is een elektrische scooter die binnen pakweg een jaar in stadscentra van grote Europese steden zal rondrijden en op verschillende manieren kan worden ‘binnen gevlagd’, via slimme TomTom techniek gelokaliseerd en op diverse manieren besteld. In zeker opzicht mag je het zien als een nieuwe tak van openbaar vervoer voor drukke grote steden.

Samenwerking met NS
Dat blijkt ook uit de samenwerking met NS. De spoorwegen zullen Hopper namelijk als een nieuwe manier van ketenvervoer gaan promoten. Met de trein naar Amsterdam en dan binnen luttele minuten naar je eindbestemming door achter op zo’n e-scooter te stappen en je te laten rijden. Prijskaartje: € 2,50. Overigens zal voor zo’n bedrag de belangstelling om het als alternatief voor tram en bus te gebruiken ook groot zijn.

In navolging van Parijse motorfietstaxi’s
De Hopper e-scooter van Novox is in feite een ultra low budget versie van de zware Honda GoldWing motorfietstaxi’s die je bijvoorbeeld in Parijs ziet rijden als snelle shuttle naar het vliegveld. Al vermijdt initiatiefnemer Ruben Beugels behendig om het woord ‘taxi’ te gebruiken. De Hoppers zijn in principe continu ‘on the move’. Een soort bus of tram maar dan zonder haltes.

Meer over het project Hopper leest u in de Tweewieler-uitgave van oktober, die op 5 oktober verschijnt.

Reageer op dit artikel