nieuws

‘Geen goed idee om speed pedelec naar de weg te bonjouren’

Fietsen 1470

Het feit dat de speed pedelec vanaf 1 juli geweerd wordt van het fietspad, stuit op veel weerstand bij de huidige eigenaren van een snelle e-bike. In het NOS-programma Nieuwsuur kwam gisteravond Dirk-Jan Jongeneel aan het woord die aangeeft zich niet veilig te voelen tussen de auto’s en vrachtwagen. Ook de Nijmeegse wethouder Harriët Tiemens zegt helemaal niet blij te zijn met de maatregel.

‘Geen goed idee om speed pedelec naar de weg te bonjouren’
Er zou een landelijk netwerk van fietssnelwegen moeten komen waar ook de speed pedelec op mag rijden. Foto Specialized

Tiemens: “We hebben afgelopen jaren een heel netwerk van fietssnelwegen tussen Arnhem en Nijmegen en de omringende dorpen aangelegd. Dat heeft ervoor gezorgd dat veel meer mensen op de fiets naar de stad komen. We hebben niet zoveel geld gespendeerd om nu de speed pedelec naar de weg te bonjouren. Dat vinden wij geen goed idee.”

Gevaarlijk op de autoweg

“Op de weg voel ik mij niet veilig”, zegt Dirk Jan Jongeneel, die zijn speed pedelec gebruikt voor woon-werkverkeer. Hij ziet het niet zitten dat hij straks op de autoweg rijdt: “Stel je voor dat ik tussen een vrachtwagen en een bus rijd, en er gebeurt een ongeluk, ik zit daar dan tussenin. Daar word ik niet blij van. Daarnaast moet ik op de weg de snelheid van het verkeer aanhouden om mee te komen met het verkeer.”

Snelheidslimiet in stad

Harriët Tiemens vindt de berijder van de speed pedelec veel te kwetsbaar om tussen de auto’s te rijden: “Het blijft een fiets, je moet meefietsen, er komt spierkracht aan te pas. Ik denk dat de speed pedelec prima op het fietspad kan, maar je zou in de stad een maximum van 30 km per uur aan kunnen houden. De speed pedelec is onderdeel van de mobiliteit van de toekomst waarbij mensen de fiets gebruiken om langere afstanden naar het werk af te leggen. Daarvoor hebben we ook die snelfietspaden aangelegd en het is geen goede ontwikkeling om de speed pedelec nu naar de weg te sturen. Hier in de regio vinden we dat een slecht idee en ik hoorde al dat er vanuit de provincie plannen zijn om een speciaal bord te ontwikkelen op plekken waar we het gewoon te gevaarlijk vinden voor de speed pedelec.”

Onderzoek universiteit Groningen

Volgens onderzoekers van de Rijksuniversiteit van Groningen moet de huidige fietsinfrastructuur op de schop. Om meer mensen uit de auto en op de fiets te krijgen, moet er anders over mobiliteit worden gedacht. “We hebben het voordeel dat Nederland een fietsland is. Dus fietsen zit in onze cultuur. Maar voor het werk denken we toch vaak als eerste aan een auto. Door speed pedelecs en andere nieuwe technologieën kunnen mensen op een comfortabele, duurzame manier naar het werk”, aldus Gerd Weitkamp van het fiets laboratorium van de universiteit.

Nationaal wegennet van snelfietspaden

Het is daarbij van belang dat de huidige fietspaden aangepast worden aan het nieuwe fietsen, vindt Weitkamp. “De forens zal baat hebben bij fietssnelwegen, met routes die breder zijn en meer overzicht bieden. Waardoor je op hoge snelheid naar werk kunt.” Een nationaal snelfiets-wegennet met verschillende snelheden per rijstrook zou een goede oplossing kunnen zijn. “De infrastructuur wordt zo aangepast naar de toename van de type fietsers en de snelheidsverschillen”, zegt onderzoeker Paul Plazier.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels