nieuws

Consumentenbond promoot online fiets kopen

Fietsen 3609

De Consumentenbond adviseert consumenten om online prijzen te vergelijken voor een (elektrische) fiets. Daarmee kunnen ze € 50,- tot € 700,- besparen op de koop ervan. Wel raadt de consumentenorganisatie aan om voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt naar de merkdealer te gaan. We vroegen om reactie.

Consumentenbond promoot online fiets kopen
De Consumentenbond adviseert consumenten om online prijzen te vergelijken voor een (elektrische) fiets. Daarmee kunnen ze € 50,- tot € 700,- besparen op de koop ervan. Beeld de Consumentengids

De Consumentenbond geeft dit advies in het ‘Fietsdossier’ (Consumentengids mei 2017). Ze stellen: ‘online de prijzen voor een merkfiets vergelijken, bespaart je gemiddeld € 350,-.’ Ook de kop van het artikel spreekt boekdelen: ‘Surf naar een voordelige fiets’. De auteurs schrijven: ‘Het uitzoeken van een fiets bij de fietsenwinkel om de hoek, deze daar uitproberen en een paar uur later rijklaar ophalen, is leuk. Maar… daar kan een flink prijskaartje aan hangen!’

Informatie online voldoende

En proefrit maken kan bij internetwinkels niet, concludeert De Consumentenbond terecht. Maar tegelijkertijd stellen ze dat de informatie op de site van webwinkels meestal voldoende is om een goede keus te maken. Kom je er toch niet uit als consument, dan kun je vaak bellen voor advies.

Reactie Consumentenbond

Naar aanleiding van het artikel in de Consumentengids waarin de Consumentenbond adviseert om online prijzen van fietsen te vergelijken om de fiets zo goedkoop mogelijk aan te schaffen, stelden we vragen.

Gewone of elektrische fietsen?

Allereerst, gaat dit artikel over alle fietsen of alleen over elektrische fietsen?

Consumentenbond: ‘We peilden bij online en stenen fietsenwinkels de prijzen van zowel ‘gewone’ als elektrische fietsen van Batavus, Gazelle, Sparta, Cortina, Koga, Giant, Trek en Merida. De winkel moest minimaal twee van deze merken verkopen. Prijzen van kinderfietsen, racefietsen en mountainbikes namen we niet mee.’

Wel of geen proefrit?

De auteurs stellen: ‘De informatie op de site is meestal voldoende om de goede keus te maken.’ Wat denken de auteurs van een proefrit maken om te voelen of een fiets lekker aanvoelt? Ze noemen dit in zijn geheel niet, toch niet onbelangrijk bij het uitzoeken van een fiets.

Consumentenbond: ‘In het artikel wordt wel degelijk het maken van een proefrit maken genoemd. Citaat uit het artikel: ‘De rijwielhandelaar geeft, als je dat wilt, persoonlijk advies en je kunt meteen een proefrit maken. Dat kan bij internetwinkels niet.’ Verderop staat: ‘(…) Daarna kun je de fiets het best meteen proberen. Bevalt hij niet, dan kun je hem binnen 14 dagen retour sturen of laten ophalen. Daarvoor moet de fiets – op het kleine proefritje na – wel ongebruikt en onbeschadigd zijn.’ De Consumentenbond adviseert altijd – zeker bij E-bikes – om een proefrit te maken. Dat is ook te lezen in het artikel over de E-bikes-test in diezelfde Consumentengids. Ook online vinden consumenten dit advies terug. Zie https://www.consumentenbond.nl/elektrische-fiets/koopadvies

In het artikel wijzen we dus op het feit dat dat bij online kopen voorafgaand aan de koop niet kan, maar wel in de twee weken zichttermijn die je krijgt. Het is aan consumenten uiteindelijk of ze dat nadeel voor lief nemen.’

Fiets 100% rijklaar afgeleverd

Tot slot, de auteurs stellen: ‘[…] de bezorger hem (de fiets) 100% rijklaar aflevert.’ We krijgen regelmatig reacties dat dit fout gaat. Fietsen worden vaak niet 100% (dus helemaal perfect) rijklaar afgeleverd, en dit drijft consumenten tot wanhoop en zorgt ervoor dat ze uiteindelijk ten einde raad bij de gewone fietsspecialist terecht komen die de fiets dan nogmaals maar dan goed rijklaar maakt.

Consumentenbond: U stelt dat veel consumenten problemen ondervinden met het rijklaar maken van fietsen die door onlineshops worden geleverd. Het is natuurlijk heel vervelend als dat gebeurt, maar ‘grote hoeveelheid klachten’ hierover zien wij niet terug. De Consumentenbond ontvangt wel enkele, maar zeker niet veel klachten hierover. Overigens wil ik daarmee niet beweren dat er ‘dus’ weinig klachten zijn, alleen niet bij ons bekend. Als mensen problemen hebben met het rijklaar maken van de gekochte fiets, hebben ze echter wel rechten. We adviseren consumenten in die gevallen dan ook contact op te nemen met de (online) fietswinkel waar ze de fiets hebben gekocht. Die belooft immers dat hij de fiets rijklaar maakt. Dat zit in de prijs en die service moet dan ook geleverd worden. Zo niet dan kun je als consument de winkel in gebreke stellen.’

Als u vaak consumenten/klanten in uw winkel krijgt met klachten over de afgeleverde, online aangekochte fiets, zeker als dat bij een specifieke webwinkel veelvuldig fout gaat, dan kunt u dit melden bij de Consumentenbond.

Foto's

Reageer op dit artikel