nieuws

Weer rumoer over zogenaamde ongevallen met schijfremmen in peloton

Fietsen 1313

De afgelopen 10 maanden heeft de WFSGI zich als representant van de fietsindustrie onthouden van publiek commentaar op opmerkingen van profwielrenners over schijfremmen. In verband met diverse beschuldigingen, na het ongeval van Owain Doull en Marcel Kittel in de eerste etappe van de Abu Dhabi Tour, heeft de Federatie een verhelderende verklaring afgegeven.

Weer rumoer over zogenaamde ongevallen met schijfremmen in peloton
WFSGI onderzocht zowel het Paris-Roubaix 2016 ongeval als het ongeval met Owain Doull in de Abu Dhabi Tour 2017.

Dat de Wereld Federatie Sporting Goods Industry (WFSGI) namens de fietsindustrie onderstaande uitgebreide verklaring geeft, heeft alles te maken met de verkoop verwachtingen van met schijfremmen uitgeruste racefietsen. De industrie gaat ervan uit dat wanneer eenmaal schijfremmen alom worden toegepast binnen het profpeloton en uitgebreid op TV komen tijdens bijvoorbeeld de Tour de France reportages, hier een enorme stimulans van uit zal gaan voor de verkoop van racefietsen met schijfremmen.

WFSGI verklaring

In haar vorige week uitgegeven verklaring zegt de WFSGI: “Tweemaal in de afgelopen 10 maanden hebben renners en andere belanghebbenden in de wielersport schijfremmen genoemd als veroorzaker van persoonlijke of materiele schade voor wielrenners. De WFSGI heeft deze beschuldigingen zeer serieus genomen en beide ongevallen grondig onderzocht om hierover opheldering te vinden, alvorens met een verklaring te komen.”

  1. Ongeval Ventoso Paris-Roubaix 2016

De WFSGI vroeg forensisch arts dokter Ulrich Zollinger uit het Zwitserse Bern om zowel de wond van Francesco Ventoso als het gehele verloop van het ongeval grondig te analyseren.

De WFSGI heeft daarnaast de Duitse onderzoeker van fietsongevallen Dirk Zedler opdracht gegeven naar datzelfde ongeval een onafhankelijk onderzoek in te stellen en een risico-evaluatie op te stellen.

  1. Ongeval Doull Abu Dhabi 2017

De verklaring van de WFSGI zegt verder: “Het onderzoek naar het ongeval van Owain Doull is nog gaande en het beschikbare materiaal wordt zorgvuldig onderzocht. Na de eerste onderzoeken van materiaal en beelden kunnen we stellen dat, naar alle waarschijnlijkheid, de schijfremmen als oorzaak kunnen worden uitgesloten. Zie ook onderstaand:

* Situatiefoto’s

* Schijfrem-snijtest door VeloNews

* Handmatig stoppen van schijfremmen – Tom Boonen

UCI Disc Brake Review groep

De WFSGI verklaring zegt verder: “De internationale wielrenunie UCI heeft een werkgroep geïnstalleerd bestaande uit leden van de WFSGI (de industrie), de CPA (de rennersbond), de organisatie van de wielrenteams AIGCP en van de UCI zelf. Deze werkgroep volgt nauwlettend het testen en gebruik van schijfremmen in het profwielrennen en de gerapporteerde incidenten, en bestudeert mogelijke verbeteringen voor het gebruik van schijfremmen in de wielersport. De experts van de verschillende organisaties in deze werkgroep zijn gemachtigd om voorstellen te doen aan de uitrustingscommissie van de UCI.”

Positie van industrie en renners

De verklaring van de WFSGI vervolgt met: “Tegenwoordig levert de industrie beide remsystemen (schijfremmen en velgremmen) en laat de keuze voor een bepaald systeem over aan het betreffende team en/of de renner. Dit gegeven is bevestigd door alle renners die nu in races schijfremmen gebruiken. De industrie vraagt renners om schijfremmen eerst te testen en er ervaring mee op te doen, alvorens ze te becommentariëren.”

Gemixt peloton

De WFSGI zegt: “Veiligheid is een belangrijk item voor de industrie en dat betreft alle fietsers. Een van de aandachtspunten in de professionele wielrensport is een verschil in remprestaties binnen het peloton, wat mogelijk kan leiden tot incidenten.
Het zal bekend zijn dat sommige materialen/combinaties die momenteel door de profs gebruikt worden al een duidelijk verschil in remprestatie laten zien. Enkele van die combinaties voldoen wellicht niet aan de wettelijke, internationaal gestelde (CEN/ISO) eisen die gelden voor het commerciële fietsgebruik.
Dat is waarom de UCI werkgroep dit belangrijke punt heeft geïdentificeerd en constant op zoek is naar manieren om het veiligheidsniveau voor profrenners te verbeteren door het afdwingen van minimale normen in remprestaties. Die kunnen als uitgangspunt dienen om de bezorgdheid over het verschil in remprestaties, ongeacht het gebruikte remsysteem, te elimineren.”

Potentiële verwondingen

“Bewijzen van (snij)wonden bij races zijn niet beschikbaar omdat er tot dusver geen gerapporteerde ongevallen met schijfremmen zijn geweest. Evengoed is de industrie het eens met de UCI, CPA en de AIGCP over afgeronde schijfremrotors; als reactie op het door renners ervaren risico, en als ondersteuning voor een snellere verwisseling van de wielen door zowel team- als neutrale servicewagens. Wel moet gezegd worden dat de ISO standaard 4210-2; 4.2 nu al vereist dat uitstekende onderdelen op de gehele fiets niet scherp mogen zijn.”

Fietsen met schijfremmen in de markt

Tenslotte stelt de WFSGI: “Op dit moment heeft de fietsindustrie al meer dan 15 miljoen fietsen met schijfremmen verkocht aan consumenten. De meeste van deze producten betreft het gebruik in mountainbikes, in cyclocross en stadsgebruik, maar het aantal verkochte schijfremmen in racefietsen is snel aan het stijgen.
Het argument dat het professionele wielrennen geheel anders is dan amateurwielrennen of fietsen voor de commerciële markt is luid en duidelijk door de industrie gehoord. Desondanks moet, gezien bovenstaande feiten, een eerlijke kans op een testperiode acceptabel zijn.
De WFSGI zal nauw blijven samenwerken met de UCI, CPA en AIGCP om een soepele invoering van schijfremmen binnen het professionele wielrennen mogelijk te maken.”

Meer nieuws over schijfremmen

Reageer op dit artikel