blog

BLOG Fiets van de toekomst heeft een dak

Fietsen 1946

Peter van der Veer is geïnterviewd over diens favoriete onderwerp; de overdekte fiets. Als Peter daar eenmaal over begint, raakt hij niet uitgepraat. Een blog van de bevlogen fietsontwerper over de ‘Fiets met Dak’.

BLOG Fiets van de toekomst heeft een dak
Bij zijn afscheid van het ontwerpbureau kreeg Peter van Gazelle een nieuwe fiets met als opschrift: ‘Het regent maar 7% van de tijd’. Foto redactie Tweewieler

(Deze blog is samengesteld uit het artikel van Karel Beckmans voor Holland Media Combinatie)

‘De toekomst van de fiets is overdekt. De tijd is rijp voor de snelle, wendbare lichtgewicht tweewieler met veel computertechnologie aan boord. Denk aan een kruising tussen fiets, scooter en auto. De vervoersproblemen in dichtslibbende stedelijke gebieden en bijbehorende milieuvraagstukken vragen wereldwijd om oplossingen. Peter van der Veer heeft zijn oplossing al op de tekentafel liggen.

Oerfiets

Van der Veer: ‘Het begon met de oerfiets, de Safety Bike die in Engeland werd gepresenteerd in 1885. Deze had alle kenmerken die we nu nog terugzien op de fiets. Twee gelijk grote wielen. De trappers zitten niet meer aan het wiel, maar ze drijven een ketting aan die het wiel in beweging brengt. Het frame is de voorloper van wat we nu het diamantframe noemen. De berijder zit rechtop waardoor je de beste krachtoverbrenging bereikt met je benen. En deze fiets kreeg voor het eerst een lage instap waardoor vrouwen met een rok en monniken er ook op konden stappen. Bijna alle fietsen die na deze Safety Bike zijn ontworpen, kun je herleiden tot deze oerfiets.’

Nu met grote sprongen voorwaarts

Van der Veer: ‘De afgelopen 130 jaar zijn er steeds kleine stapjes gezet bij het verder ontwikkelen van de fiets. Nu is het tijd voor grotere sprongen. Vooral door de elektrische ondersteuning die we bij de fiets kunnen inzetten.’ Hij ziet in ieder geval een goudgerande toekomst voor de fiets. En de ontwerper weet waarover hij spreekt.

Supersnelle overdekte elektrische fiets

Hij wil (samen met Edwin Heesakkers en Rienk Warmoltz in de onderneming Urban Mobility Group UMG) een superlichte snelle en vooral overdekte e-bike ontwikkelen en die op de markt brengen. Van der Veer ontwikkelde al vaker overdekte fietsen. Doorontwikkeling van die ideeën bracht hem bij de Cabriobike, een elektrisch ondersteunde fiets met schuifdak en comfortabele zit. Die gaat een verbindende schakel vormen tussen auto, scooter en fiets.

Van der Veer is stellig. ‘Over een jaar of tien al, dan zullen we echt heel anders tegen de fiets aankijken. Let maar op. Kijk ook maar eens hoe snel de andere ontwikkelingen rond computer en connectivity gaan. Die ontwikkelingen gaan steeds sneller. Sneller dan we nu kunnen voorzien. Voor de fiets is dat met dank aan e-bike en het internet.’

Kruising tussen scooter, auto en fiets

De ultralight Cabriobike blijft voorlopig nog geheim. Maar iets wil hij wel kwijt: ‘Deze krijgt natuurlijk trapondersteuning, en hij komt er ook als snelle speed pedelec. Het wordt de kruising tussen een scooter, een auto en de fiets. Overdekt dus, maar met een schuifdak en een opening aan de voorkant voor de ventilatie. Op de Cabriobike moet je nog steeds fietsen. Dat is gezonde beweging, die beweging houdt een klein voertuig stabiel. Doe je dat in een gesloten ruimte, dan ga je zweten. Rijwind en open zijkanten verhelpen dat.’

Auto weggepest

Van der Veer: ‘Zal de auto helemaal verdwijnen? In veel steden wordt ie al weggepest. Laten we zeggen dat de fiets van de toekomst het Mobiliteitsboek gaat herschrijven.’

Foto's

Reageer op dit artikel