blog

Vorm boven functie?

Fietsen

In het zojuist verschenen Tweewieler magazine schrijft fietshandelaar Erik Jan Dijkman zijn mening over de ontwikkelingen in fietsgeometrie. Hij is niet blij met de trend dat stadsfietsen een steilere bouw hebben gekregen en zwaarder zijn geworden en zwaarder lopen dan voorheen. Voor e-bikes constateert hij dezelfde ontwikkelingen, waardoor ongelukken sneller gebeuren dan bij een aan de voornamelijk oudere doelgroep aangepaste geometrie.

Vorm boven functie?
De Azor Jersey e-bike heeft een 'luie' geometrie, met een minder steile balhoofdhoek van 67 graden.

Dijkman signaleert drie trends: ‘De eerste: stadsfietsen hebben een steilere bouw gekregen en zijn zwaarder geworden en lopen zwaarder dan fietsen van daarvoor. De tweede trend is natuurlijk de hype in elektrische fietsen, die als vanzelf ook die sportieve geometrie met de daaraan verbonden bezwaren hebben gekregen. De derde trend is die van lifestyle fietsen. In het algemeen vertaalt zich dat in zogenaamde pakezelfietsen. Hierdoor zijn ook de omafietsen weer populair geworden, die overigens juist weer wel een luie geometrie en een rechtop zit hebben, maar vaak moeilijker bestuurbaar zijn door die grote kratten voorop.’

Oproep aan fietsfabrikanten

Dijkman: ‘Het probleem is dat fabrikanten niet nadenken over de functie – de geometrie, het stuurgedrag, de doelgroepen – van hun fietsen, maar vooral bezig zijn met de vormgeving ervan.’ Het complete artikel is te lezen in Tweewieler magazine juni/juli.
Bent u het eens of juist oneens met Erik Jan Dijkman? Laat dan uw reactie achter in het reactieveld onderaan dit bericht.

Reageer op dit artikel