blog

Indrukwekkend

Fietsen

Donderdag Sparta en Batavus bekeken, gevoeld, bereden en besproken.

Donderdag Sparta en Batavus bekeken, gevoeld, bereden en besproken.
Ik bezoek alleen shows op uitnodiging. Nooit zomaar.

Papendal was even een soort Museum of Modern Art. Het grootste deel van ‘The Gallery’ bleek gevuld met puur design, terwijl achterin een ruim aanbod aan fietsenmakershandel was neergezet.

De e-bikes met voorwielmotor zijn zó bijzonder dat ik het nodig vond om met losse handen een rondje te toeren. Eerst zien, dan geloven dacht ik. Wat een verrassing, wat een toegevoegde waarde.

Mijn, van de opleiding Styling & Design afkomstige, 18-jarige stagiaire Sharon liet haar ogen dwalen over de weer opnieuw uitgevonden fietsen en aanschouwde de uitstekende decoraties, tekstborden en banners. Alleen zagen we dat wij de materialen weer beter kunnen ophangen dan andere etaleurs die zonder de juiste bevestigingsmaterialen wel heel vaak de mooie marketingbedenksels met draadjes en haakjes scheef en fout in de winkels ophangen. En zo moeilijk is het eigenlijk niet.
Eindelijk een fabrikant die begrijpt dat het zogenoemde POS-materiaal NIET de aandacht van het produkt fiets moet wegnemen, maar er iets aan moet toevoegen en de ‘kijkers’ moet informeren,charmeren en prikkelen.
De mannen en vrouwen van Sparta begrijpen dat juist de mening van potentiële consumenten er toe doet. Ook Sharon heeft woorden zoals ‘mooi’ in haar mond. Van spaakdiktes heeft ze nog nooit gehoord.

Paul Sasburg (Mister Pick-Up) toonde heel trots het
‘Laptop-inkoopadvies-toelevering-verkoopresultaat-monitoringsysteem’. (Of heet het anders?)
Met dit, aan duidelijkheid niets te wensen over te laten, relatiebeheersysteem kun je pas echt van
duidelijke samenwerking tussen dealer en vertegenwoordiger spreken.
Gelukkig kregen we koffie en broodjes….Dat hoort er gewoon bij.

Natuurlijk heb ik ook wat te zeuren:
Die legerkleurige Leopard zal niet of nauwelijk verkocht worden. Waarom ook geen wit herenmodel?
Wanneer gaat Sparta eindelijk eens, net zoals De Fietsfabriek, voordragerkratten mét opdruk aan de dealers leveren?

Die middag togen wij naar Batavus voor een gesprek met Rob Beset, die direct het besluit nam om Sharon uit te nodigen voor een dagje meelopen op de stylingafdeling van Batavus.
Met zoiets simpels liet Rob zien dat ‘De Toekomst’ de toekomst is.
Ook zijn Accellbesluit om nu al een aantal scheepsladingen, wegens China zeldzaam en duurder wordend, aluminium in te kopen om straks zeker te zijn van het, tegen aanvaardbare kosten kunnen produceren en leveren van fietsframes geeft aan dat ook hij verder kijkt dan zijn neus lang is en  zeer energiek aan de toekomst werkt. Misschien is dát de kracht van Accell hoewel hij eigenlijk alleen wel heel erg een Batavier is. Volgens mij heeft hij thuis een rood bankstel.
Mark Woollaard, die de nieuwe Menno Visser is,  kwam op ons over als een man van daden en duidelijkheid. Gelukkig weer een juiste man die op een juiste plek zit. Sharon omschreef hem in de auto zelfs als ‘leuk, slim, luisterend en aardig’. Nou nou.

Door mijn hoofd spookte mijn ervaring dat de Lite-series van bijvoorbeeld Gazelle en Batavus niet zo erg goed ‘liepen’ terwijl die van Koga als warme broodjes over de toonbank gingen en gaan.
Misschien waren ze iets te vroeg? Volgens mij kan ‘Lite’ het de komende jaren toch echt winnen van de volgeveerde zware uitvoeringen….We zullen zien wat de consument kiest.

Het zaaltje in De Korf in Leusden maakte ons niet vrolijk. Wél flinke delen van de collectie met doordacht kleurenpalet en de uitleg van de plannen. Maar Sharon wil eigenlijk een Blockbuster in glimmend zwart, zonder NuVinci en die is er dus niet. Nog niet.

We waren zeer onder de indruk van deze twee shows. De andere uitnodigingen beschrijf ik later.

Wat is uw mening  en wat is uw visie voor De Toekomst?

Ron Haker 

       

Reageer op dit artikel