artikel

Keola wil groeien naar 120.000 fietsen per jaar

Fietsen 1604

Keola E-bike is een van de oudste e-bike merken van Nederland, met haar hoofdkantoor in Amersfoort en de productie faciliteit in Nantong, China. Binnen vijf jaar wil Keola de volledige capaciteit gebruiken en doorgroeien naar de productie van 120.000 hoge kwaliteit e-bikes per jaar.

Keola wil groeien naar 120.000 fietsen per jaar

Steve Zhu, general manager van Keola China en CTO van de Keola Group, gaf ons een inkijk in de fabriek en de toekomstplannen, die tamelijk ambitieus zijn. De nieuwe fabriek in Nantong, geopend sinds 2013, heeft twee productielijnen. De productie draait hier met twee tot drie shifts, afhankelijk van het seizoen. In elke shift kunnen op jaarbasis 40.000 fietsen geproduceerd worden, zodat de totale capaciteit uitkomt op 120.000 eenheden high-end e-bikes. “Dit aantal is ambitieus, maar realistisch. Er zijn fabrieken die veel meer produceren, onze prioriteit is kwaliteit, niet kwantiteit. We concentreren ons op de productie van mid tot high end e-bikes in verschillende eigen merken,” zegt Zhu.

Enorm fabrieksterrein

Het totale fabrieksterrein van Keola meet ongeveer 30.000 vierkante meter, een enorm fabrieksterrein voor de fietsindustrie in het algemeen en de e-bike industrie in het bijzonder. Het bestaat uit twee productielijnen, een multi-functionele showroom, een kantoorgebouw en een kilometerlange testbaan, met verschillende steile hellingen voor uiteenlopende testritten.
“Wij kunnen beloven dat iedere geproduceerde e-bike gecontroleerd is en een testrit gemaakt heeft. Wanneer in één fabriek de productie van goedkope fietsen vermengd wordt met die van e-bikes, resulteert dat tot verwarring bij de productiestaf, als gevolg van de uiteenlopende kwaliteitstandaarden. Alle productiestafleden bij Keola zijn getraind om toe te zien op de e-bikes, vanuit het oogpunt van high end e-bike kwaliteit.”
Volgens Zhu is de kwaliteitsgerichte mentaliteit nog belangrijker dan de vaardigheden, aangezien de productiemedewerkers onbewust werken met het kwaliteitsdoel dat ze in gedachten houden. Bij Keola hebben we alleen één standaard voor alle producten opgezet, door massaproductie van elektrische scooters en low-end fietsen te overslaan. ”

Leven van kwaliteit

Kwaliteit begint bij de kwaliteit van de productiemedewerkers. Daarom hebben de productiemedewerkers van Keola allemaal een minimumopleidingsniveau van hoger beroepsonderwijs. Het hogere opleidingsniveau heeft het mogelijk gemaakt dat het productiepersoneel de kwaliteitsnorm volledig begrijpt en volgt, die nodig is voor het premium segment in Europa. De allereerste trainingssessie voor nieuwe medewerkers gaat niet over montagevaardigheden, maar over het gevoel voor kwaliteit, door hen voldoende voorbeelden te geven van wat moet en niet moet. “De medewerkers zijn trots op het feit dat ze werken voor een wereldwijd opererend internationaal bedrijf. Wij zorgen ervoor dat ze begrijpen hoe een gemiddelde West-Europese consument naar de fiets kijkt, “zegt Zhu.

100% test rijden

Naast het productieteam, zijn er twee fulltime QC teams met 10 kwaliteitscontrollers. Op de QC-lijst zijn er meer dan 20 categorieën en in totaal meer dan 200 checkpunten. Elk van hen moet zorgvuldig worden gecontroleerd. Alle QC-formulieren worden geïmporteerd in het wereldwijd aangesloten ERP-systeem, om elk product, dat de fabriek heeft verlaten, bij te houden en te traceren. De Keola QC experts zijn verplicht om elke fiets te testen. De fietstest omvat een rechtlijnige 500 meter lange versnellingstest, een 500 meter lange hobbelige test en een klimtest met respectievelijk 10, 20 en 30 graden heuvels. Bovendien wordt 5% van de fietsen steekproefsgewijs geselecteerd om noodtesten te doen bij de slechtste verkeersomstandigheden.

Dubbel checken

“De meeste leveranciers vertellen je dat hun producten volledig voldoen aan de vereiste kwaliteitsnormen. Hoewel we alleen kopen van bekende en betrouwbare onderdelenleveranciers, willen we ze nog steeds dubbel checken en opnieuw controleren wanneer ze op de fietsen worden gemonteerd. Iedere fiets-, weg- en gebruikscombinatie genereert andere eisen aan componenten,” aldus Zhu. “Een interessant voorbeeld gaat over een motorleverancier, die net een nieuwe motor op de markt had gebracht. We hebben testritten met alle fietsen gemaakt. Het gevolg was dat we 30% van de motoren moesten weigeren door de sterke vibratie van de motor crank. In die introductiefase hebben we in totaal 1.000 complete fietsen gedemonteerd. Deze handeling heeft een grote ramp in de markt voorkomen en we hebben zo deze leverancier geholpen om de testprocedure in hun eigen fabriek te verbeteren.”

Kwaliteitsketen

De fabriek in Keola is gevestigd in de provincie Jiangsu. Dat is een belangrijk gebied waar de hoogste kwaliteitcomponenten vandaan komen. Verschillende hoogwaardige aluminium buis- en framefabrieken bevinden zich binnen een rijafstand van 1,5 uur. De motorfabrieken van Panasonic, Bafang, et cetera zijn allemaal op korte afstand. “Omringd zijn door goede leveranciers is erg belangrijk. Zelfs voor productontwikkeling. De e-bike industrie zit in China, maar de markt is in Europa”, zegt Zhu.
De haven van Shanghai biedt een uitstekende faciliteit voor vaste opslag van geïmporteerde high-end onderdelen, zoals Hesling kettingkasten, Magura remsystemen en Schwalbe banden. Keola’s productmanagers zijn nauw betrokken bij het ontwikkelingsproces, zoals controllerprogrammering, motorontwerp, software ontwikkeling en aluminium framebuisvorming. Door samen te werken met alle belangrijke motorleveranciers kan Keola alle e-fietssystemen in de markt toepassen en ontwikkelt zij ook een eigen verbeterde versie van voorwielmotor en middenmotor aandrijving.

Drie Nederlandse ontwerpers

Het senior management van Keola is direct betrokken bij elk ontwikkelingsproject en het besluitvormingsproces is, over het algemeen, veel sneller dan bij concurrenten. Een intern ontwerpteam bestaande uit drie Nederlandse ontwerpers en twee Chinese ontwerpers wordt bijgestaan ​​door een groep externe Europese ontwerpers. “Keola is een productgericht bedrijf. Onze senior managers zijn eigenlijk de super product managers”, concludeert Zhu.

Foto's

Reageer op dit artikel