artikel

Trek Émonda: lichtste productieracefiets

Fietsen

Met de nieuwe Émonda claimt Trek een spectaculaire introductie, namelijk de lichtste collectie productieracefietsen die ooit is gemaakt. In 2012 werd het doel gesteld door het race productieteam om een fiets van 4,65 kilogram te ontwerpen en te produceren. Met de Émonda SLR 10, presenteert Trek een fiets die exact aan die eis voldoet.

Trek Émonda: lichtste productieracefiets
De Trek Émonda is 's werelds lichtste productieracelijn ooit. Op deze foto topmodel Émonda SLR 10.

De naam Émonda is niet zomaar gekozen. Émonda komt van het Franse werkwoord émonder, wat wegsnoeien of uitkleden betekent. De Émonda SLR 10 heeft dan ook een geheel nieuw ontwikkeld OCLV 700 carbon frame met een Bontrager SLR Ride Tuned seatmast cap. Verder is deze fiets voorzien van een nieuwe Bontrager XXX geïntegreerde stuur/stuurpen-combinatie en nieuwe Bontrager Speed Stop remmen. Een SRAM RED onderdelengroep, Tune tubular wielset en een Ride Tune Komm-Vor Plus carbon zadel maken deze fiets compleet en dragen bij aan deze uiterst lichte rasklimmer.

Complete Émonda lijn

De Émonda komt in drie frame variaties met verschillende afmontage van Shimano en SRAM. Émonda S, OCLV 300 carbon, Émonda SL, OCLV 500 carbon en de Émonda SLR met OCLV 700 carbon frame. De prijzen zullen variëren van € 1.499, – voor een Émonda S 4 met Tiagra 10 speed, tot een Émonda SLR 10 met een adviesprijs van € 12.999,-.
Émonda S 4 € 1,499.00
Émonda SL 5 € 2,299.00
Émonda SLR 6 € 4,999.00
Émonda S 5 € 1,799.00
Émonda SL 5 WSD € 2,299.00
Émonda SLR 8 € 6,799.00
Émonda S 5 WSD € 1,799.00
Émonda SL 6 € 2,799.00
Émonda SLR 9 € 9,299.00
Émonda S 6 € 2,199.00
Émonda SL 8 € 3,799.00
Émonda SLR 10 € 12,999.00
Émonda SL frame set € 1,599.00

Lichtgewicht met uitstekende rijeigenschappen

Size-Specific Ride Tuned Performance: Met behulp van het grote netwerk aan ingenieurs en carbonexperts bij Trek heeft het R&D team het meest precieze en meest verfijnde optimalisatieproject op het gebied van framebuizen in de geschiedenis van Trek kunnen afronden, welke drie jaar lang heeft geduurd. Doordat dit team zich heeft gericht op elke carbondraad, elk detail en de rijeigenschappen, is er een collectie racefietsen met de allerlichtste frames in hun klasse uitgekomen. Met als kroonstuk het Émonda SLR frame, die maar 690 gram weegt. Frank Schleck, Bob Jungels en Stijn Devolder zijn van af het begin nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van de Émonda. Bob Jungels: “Ik was echt verbaasd de eerste keer hoe deze fiets stuurt en het gevoel dat deze fiets geeft, ondanks zijn lichte gewicht.”

Nieuw Bontrager onderdelen

Bontrager XXX geïntegreerde stuur/stuurpen-combinatie

Naast het Émonda frame is er ook een nieuwe Bontrager XXX geïntegreerde stuur/stuurpen-combinatie ontwikkeld. Dit nieuwe stuur bespaart 75 gram met een vergelijkbare Bontrager XXX stuur- en stuurpencombinatie en behoudt tegelijkertijd dezelfde stijfheid. 129 mm drop, 93 mm reikwijdte, en Blendr-compatibel.

Blendr

De Bontrager XXX stuur/stuurpen-combinatie bevat de nieuwe Bontrager integratietechnologie, Blendr. Blendr monteert naadloos Bontrager Trip-computers, Bontrager Ion verlichting en Garmin computers op het XXX stuur/stuurpen, zodat alles vastzit, zonder kabelbinders.

Bontrager Speed Stop remmen

De Bontrager Speed Stop remmen op de nieuwe Émonda worden direct op het frame gemonteerd met twee bouten; zo worden minder onderdelen gebruikt, en wordt 50 gram per remhoef bespaard t.o.v. een Ultegra remhoef, terwijl de remprestatie wordt verhoogd. De instelbare hefboomwerking, quick release met twee standen, en een ultrawijde stand dragen allemaal bij tot de veelzijdigheid en afstelbaarheid van de Speed Stop rem.  De combinatie van de Émonda met de Speed Stop remmen maakt het mogelijk om met bredere banden te rijden.

DuoTrap S

Wat voor de Madone en de Domane al een uniek kenmerk is, de DuoTrap sensor in de achtervork is voor de Émonda verder doorontwikkeld. DuoTrap S met Bluetooth en ANT+. Ook deze tweede generatie van de Bontrager snelheids- en cadanssensor, DuoTrap S, wordt direct in de achtervork geïntegreerd. Zo blijven de sensor en magneet op de juiste plaats zonder kabelbinders en zonder angst dat de sensors tijdens het rijden verplaatsen of het contact met de magneet verliezen. De DuoTrap S is anders dan de huidige DuoTrap sensor: hij biedt Bluetooth en ANT+ verbindingen, evenals een ander montagesysteem dat voor een mooier design staat.

Reageer op dit artikel