artikel

RIH Sport Amsterdam maakt doorstart

Fietsen

Vrijdag 21 maart 2014 opende RIH Sport Amsterdam opnieuw de deuren. Het fietsmerk, dat in 1921 werd opgericht, was al een poosje op zoek naar nieuwe investeerders. Wim van der Kaaij heeft gezocht en gevonden. Ondernemer Diederik Martens zet samen met framebouwer Lorenzo Milelli RIH Sport Amsterdam voort.

RIH Sport Amsterdam maakt doorstart
RIH Sport Amsterdam is verhuisd naar een voormalige fabriek aan het Gedempt Hamerkanaal in Amsterdam-Noord, waar Van der Kaaij framebouwers gaat opleiden.

In april 2012 meldde tweewieler.nl dat RIH Sport Amsterdam zou gaan stoppen. Het pand aan de Westerstraat waar de fietsen voor 54 wereldkampioenen gebouwd werden, werd toen verkocht. Het leek er toen op dat de laatste firmant, Willem van der Kaaij (76), zonder opvolger met pensioen zou gaan.

Opvolging vinden bemoeilijkt

Een conflict met RIH-Cové BV zorgde ervoor dat Wim van der Kaaij op persoonlijke titel een quotum van maximaal 250 RIH-Sport fietsen per jaar mocht maken van RIH-Cové in Venlo. En zelfs dat was een gunst, aangezien hij volgens uitspraak van de rechtbank destijds geen enkele RIH-fiets meer mocht maken. Dat vergemakkelijkte het vinden van een opvolger voor de winkel in Amsterdam niet.

Framebouwers opleiden

Uiteindelijk lukte het toch om samen met Martens en Milelli met succes aan de doorstart van RIH Sport te werken. De winkel en werkplaats, van oudsher gevestigd aan de Westerstraat in Amsterdam, zijn verhuisd naar een voormalige fabriek aan het Gedempt Hamerkanaal in Amsterdam-Noord. Van der Kaaij blijft er, ondanks zijn hoge leeftijd, werkzaam en gaat framebouwers opleiden.

Beroemdheden als klant

RIH Sport Amsterdam was een begrip voor liefhebbers van een handgebouwde fiets, en had beroemdheden als Leontien van Moorsel, Peter Post, Ingrid Haringa (foto rechts), Jan Derksen, Arie van Vliet, Gerrie Knetemann, Keetie Hage, Gerrit Schulte, Tiemen Groen en Henk Nijdam als klant. Daarnaast was RIH Sport jarenlang sponsor van de KNWU baanselectie, en maakte twintig jaar lang fietsen voor de Russische baanwielrenners.

Reageer op dit artikel