nieuws

Stella Fietsen komt weg met ‘stevig gesprek’ na brand

Elektrische fietsen 2156

RTV Nunspeet meldt dat de gemeente Nunspeet een ‘stevig gesprek’ heeft gehad met Stella Fietsen. Dit naar aanleiding van de schadelijke brand die het bedrijf op 11 juli trof. Daarmee is voor de gemeente de kous af. Dat blijkt uit de reactie van een gemeentewoordvoerder.

Stella Fietsen komt weg met ‘stevig gesprek’ na brand
Door een grote brand kan het pand van Stella Fietsen in Nunspeet als verloren worden beschouwd. Zie ook fotos onderaan bericht.

Bij de grote brand in een opslagloods van Stella Fietsen kwamen schadelijke stoffen vrij, waardoor bijna driehonderd omwonenden tijdelijk hun huis moesten verlaten. In de loods lagen zeker 6.000 accu’s voor elektrische fietsen opgeslagen. Brandende accu’s zijn altijd gevaarlijk en bovendien lastig te blussen. De hulpdiensten hadden er hun handen vol aan. De oorzaak van de brand was niet meer te achterhalen.

Onduidelijkheid

De opstelling van de gemeente om geen verdere stappen te ondernemen is verrassend, aangezien burgemeester Breunis van de Weerd van Nunspeet daags na de brand nog liet weten dat onduidelijk was in hoeverre Stella Fietsen zich aan de regels had gehouden. Volgens directeur Daan van Renselaar van het bedrijf wist de gemeente dat er in de loods accu’s lagen, maar niet hoeveel.

Landelijk onderzoek

De gemeente wijt de onduidelijkheid aan ‘inadequate regelgeving’ rond de opslag van accu’s. Burgemeester Van de Weerd drong eerder al aan op landelijk onderzoek naar die opslag. De gemeente laat verder nog weten dat Stella Fietsen in de nasleep van de brand ‘bijzonder goed’ heeft meegewerkt.

Geen regelgeving

Vanuit de overheid bestaat nog geen regelgeving voor de opslag van accu’s, het is daarom van belang dat retailers zelf initiatief nemen om risico’s die bij het bewaren van accu’s komen kijken te verminderen.

Er is wel een EU-norm die eind 2016 is neergezet (zie kader in het expertartikel: beschadigde accu’s, hoe ga je daarmee om?). Doel is de veiligheid van fietsaccu’s te garanderen. De roep om deze norm werd steeds sterker, omdat een fietsaccu een heel andere behandeling heeft dan bijvoorbeeld aan autoaccu. Want in tegenstelling tot accu’s in auto’s, zijn fietsaccu’s makkelijk toegankelijk van buitenaf. Bovendien zijn de meeste accu’s uitneembaar. De norm, EN 50604-1:2016 (te bestellen bij NEN voor € 73,40), is van toepassing op lithium-ion accu’s. Deze accu’s zijn veruit het meest gespecificeerd bij elektrische fietsen. De norm geeft de richtlijnen om te zorgen dat fietsaccu’s beveiligd zijn tegen: Overlading , Diepteontlading, Kortsluiting, Extreem hoge temperatuur, Trillingen, en overige informatie.

Opruimen

Intussen gaan de schoonmaak- en opruimwerkzaamheden bij de uitgebrande loods aan de Hullerweg verder. De overgebleven accu’s worden in speciale containers afgevoerd richting Lelystad. Daar zorgt een gespecialiseerd bedrijf voor de verdere afhandeling.

Bron: RTV Nunspeet

Reageer op dit artikel