nieuws

Verkoop speed pedelec stagneert

Elektrische fietsen 1832

Het herstel van de fietsverkoop lijkt dit jaar door te zetten. Vooral e-bikes doen het goed. Maar uit cijfers van BOVAG en RDC blijkt dat de doorbraak van de speed pedelec vooralsnog uitblijft.

Verkoop speed pedelec stagneert
De verkoop speed pedelec stagneert; de verplichting om in de bebouwde kom op de rijbaan te fietsen schrikt veel potentiële kopers af. Foto Koninklijke Gazelle

BOVAG meldt dat de jongste verkoopcijfers speed pedelecs een stagnatie laten zien in plaats van een stijging. De brancheorganisatie concludeert hieruit dat de verplichting om in de bebouwde kom op de rijbaan te fietsen veel potentiële kopers afschrikt. BOVAG-voorzitter Bertho Eckhardt: “Het kind wordt met het badwater weggespoeld. In plaats van deze snelle elektrische fietsen zoveel mogelijk te faciliteren, worden er juist obstakels opgeworpen.” De ‘gewone’ e-bike zorgt overigens voor een groei van de fietsverkopen.

Geen groei verkoop speed pedelec

De verkoop speed pedelec aan eindgebruikers kwam in 2017 voor het derde jaar achter elkaar op ongeveer 3.500 stuks uit. Ook dit jaar is er tot nu toe weinig progressie waar te nemen. In 2017 leek cijfermatig de weg omhoog eindelijk ingezet, maar dat was het gevolg van extra voorraadregistraties in december.

Snelheid speed pedelec lager dan 45 km/u

Formeel is de speed pedelec een bromfiets. “Daar wringt de schoen”, zegt Eckhardt. “Er wordt beleidsmatig telkens uitgegaan van de maximale snelheid van 45 kilometer per uur, die je echter alleen op lange rechte stukken en met heel veel fysieke inspanning kan behalen. In de bebouwde kom ligt de maximaal haalbare snelheid met een speed pedelec een stuk lager, maar de fietser wordt wel de rijbaan op gedwongen. Daar komt het meer dan eens tot gevaarlijke situaties, omdat automobilisten ook niet gewend zijn aan fietsers op de rijbaan. Een speed pedelec is en blijft een fiets en die hoort wat ons betreft sowieso op het fietspad thuis.”

Heeft speed pedelec nog toekomst?

Eckhardt: “Het is logisch dat veel potentiële kopers nu eieren voor hun geld kiezen en hun eigen veiligheid niet in de waagschaal stellen. En dat is extra zuur voor alle ambities die we hebben op het gebied van CO2-reductie, luchtkwaliteit en betere bereikbaarheid. Met een speed pedelec kan een grote afstand woon-werkverkeer worden afgelegd. Daar worden ook steeds meer fietssnelwegen voor aangelegd. Maar die snelweg gaat nooit van deur tot deur en er zullen stukken over de ‘normale’ weg moeten worden gefietst. BOVAG is nog steeds heilig overtuigd van het enorme potentieel van de speed pedelec, maar door de gebruikers tussen de auto’s, bussen en vrachtwagens te dwingen, gooi je het kind met het badwater weg. Wat ons betreft wordt de speed pedelec ook zo snel mogelijk terug naar het fietspad verwezen.”

Reageer op dit artikel