nieuws

Gazelle partner in mobiliteitsconcept met speed pedelec

Elektrische fietsen 1513

Gazelle ‘stapt in’ als fietspartner in een groot mobiliteitsconcept in de regio Schiphol. Doel: de speed pedelec stimuleren als serieus dagelijks alternatief voor forenzen die nu nog met het OV en de auto reizen. In Amsterdam werd een grootschalige praktijktest gepresenteerd onder de naam ‘Ruim baan voor de speedbike’. Dat kan binnen een jaar werkelijkheid zijn. Andere steden kunnen volgen.

Gazelle partner in mobiliteitsconcept met speed pedelec
Het mobiliteitsconcept ‘Ruim baan voor de speedbike’ mikt op de 60.000 werknemers, en daarnaast reizigers, op en rond Schiphol als potentiële gebruikers van de speed pedelec. Foto Koninklijke Gazelle

Voor deze eerste testcase wordt een route van 22 kilometer geschikt gemaakt voor het gebruik door grote aantallen speed pedelecs of speedbikes, zoals de initiatiefnemers ze noemen. Die snelfietsroutes verbinden Hoofddorp, Schiphol en Amsterdam, met een uitloper naar Amstelveen. Voor zo’n 80 procent kan gebruik worden gemaakt van beschikbare infrastructuur. Dat zorgt ervoor dat de kosten relatief laag zijn: 5,3 miljoen.

 

60.000 potentiële speed pedelec berijders

In het mobiliteitsconcept wordt ervan uitgegaan dat (een deel van de) 60.000 werknemers van de talloze bedrijven op en rond Schiphol een speed pedelec (of e-bike) zullen aanschaffen of leasen. Daarmee heeft het meerdere belangrijke pluspunten. In deze zeer drukke regio mikt het concept op zo’n 5.000 minder autoritten per dag. Hiermee zou de filedruk merkbaar kunnen worden verbeterd. Voor de deelnemers zelf betekent het dat ze gezond, letterlijk snel – en relatief goedkoop – van en naar de betrokken woongebieden kunnen fietsen.

Potentie voor vakhandel

Directeur Huub Lamers van Gazelle verwacht dat het mobiliteitsconcept de nodige bedrijvigheid voor tweewielerbedrijven gaat opleveren. Het is immers de bedoeling dat de fietsen worden aangeschaft of geleast. “Het concept kan het gebruik van speed pedelecs een flinke boost geven en zo voor tweewielerbedrijven in de regio commercieel interessant zijn. Zeker als werkgevers rond Schiphol actief instappen en er aantrekkelijke fietsprogramma’s worden ontwikkeld. We zien daarin een duidelijke rol voor onze dealers. Zij zullen de fietsen leveren en onderhouden. Daarbij is het overigens van cruciaal belang dat er een goede regeling komt voor zakelijk gebruik van zulke fietsen in woon-werkverkeer. Er loopt nu een flinke lobby om dat in 2020 van de grond te krijgen. Onder andere een aantrekkelijke regeling voor bijtelling.”

Fly+Bike voor reizigers

Onderdeel van het mobiliteitsconcept is een deelfietsproject. Reizigers die op Schiphol landen kunnen immers ook op de fiets stappen. Voor zakelijke passagiers komt er een fietsverbinding tussen het vliegveld en de ZuidAs. Deze afstand is 13 kilometer en dus geschikt voor een e-bike of speed pedelec. Voor toeristen is er Fly+Bike. Zij reserveren bij het boeken van hun vliegticket direct een fiets en gebruiken die om in Amsterdam te komen. Hun bagage wordt in het hotel afgegeven. Hiervoor worden in eerste instantie 100 tot 125 fietsen ingezet, waaronder Gazelle CityZen Speed modellen.

Lees ook:

 

Foto's

Reageer op dit artikel