nieuws

Speed pedelec verovert zakelijke gebruiker

Elektrische fietsen 2082

De speed pedelec ontwikkelt zich steeds meer tot een serieus alternatief in de mobiliteit. Eind maart 2018 reden er al zo’n 13.000 op de Nederlandse wegen rond (RDW- en VWE-registratiecijfers). Daarbij valt op dat veel zakelijke gebruikers de snelle elektrische fiets afgelopen jaar ‘ontdekten’.

Speed pedelec verovert zakelijke gebruiker
De koper heeft zich niet laten afschrikken door de begin vorig jaar ingevoerde helmdraagplicht. Speed pedelec Gazelle Cityzen is bijvoorbeeld het hele jaar door redelijk constant verkocht. Foto RvG

Van de speed pedelec rijden er volgens de cijfers ongeveer 13.000 op de Nederlandse wegen. Deze snelle elektrische fiets vormt een goed alternatief voor de auto met name voor woon-werkverkeer. In de registratiecijfers en bijhorende marktrapportage (GfK, BOVAG-RAI Vereniging) vallen een aantal ontwikkelingen op.

8 feiten over speed pedelecs

    1. De koper heeft zich niet helemaal laten afschrikken door de begin vorig jaar ingevoerde helmdraagplicht. De speed pedelecs zijn het hele jaar door redelijk constant verkocht, met een piek in de zomer.
    2. De speed pedelec verkopen stegen met ongeveer 28% in 2017 vergeleken met 2016 (cijfers gebaseerd op kentekenregistraties VWE/RDC). Door duidelijkheid in de regelgeving en een betere fiscale regeling zullen de verkopen in 2018 naar verwachting sneller stijgen.
    3. De aantallen zijn (nog) niet groot. Het waren er in 2017 4.572 (bron RAI Vereniging).
    4. Langzaamaan ontstaat relatief veel belangstelling van bedrijven en ondernemers. Over 2017 staat iets meer dan een kwart (26%) volgens diezelfde rapportage te boek als ‘zakelijk’. Leasemaatschappijen en merken springen hierop in door leasing en financiering aan te bieden.
    5. Meer dan twee derde (68 procent) van de speed pedelec-kopers is tussen de 45 en 65 jaar (Bron: CBS).
    6. In de provincie Utrecht is de speed pedelec het meest populair, gevolgd door Overijssel en Zeeland (Bron: CBS)
    7. De gemeente Wageningen is de eerste gemeente die de speed pedelec op een aantal fietspaden binnen de bebouwde kom gaat toestaan.
    8. In België mogen bedrijven belastingvrij 23 cent per kilometer of meer (tot 28 cent) betalen voor woon-werkverkeer.

Lees het volledige artikel over speed pedelecs trends en feiten in Tweewieler magazine (april) of Tweewieler digitaal magazine.

 

Reageer op dit artikel