artikel

E-bike ontwikkelingen en connectiviteitsoplossingen op de Taipei Cycle Show 2017

Elektrische fietsen 9

Elektrische fietsen in diverse maten en modellen waren het belangrijkste onderdeel in de Taipei Cycle Show 2017. Uiteraard zijn ze er al een aantal jaren, maar nu heeft iedereen zijn zinnen gezet op elektrische fietsen; van onderdelenfabrikanten tot connectiviteit providers terwijl ook de belangstelling voor e-MTBs vanuit Azië toeneemt. Een glasheldere fietsboodschap dus uit Taipei, de betekenis van de e-trend zal doorgaan in het overtreffen van alle verwachtingen.

E-bike ontwikkelingen en connectiviteitsoplossingen op de Taipei Cycle Show 2017
Taipei-cycle-show-2017

Taipei-cycle-show-2017Nieuwe e-bike (midden)motoren, nieuwe fabrikanten van e-bike-aandrijfsystemen, nieuwe, speciaal op e-bike gerichte onderdelen; dit alles was te zien op de (30e)  Taipei Cycle Show 2017. Wat van dit alles de markt in 2018 het meest in beweging zal brengen is wat op de show bekend werd van Bosch. Europa’s grootste fabrikant van aandrijfsystemen komt met een middenmotor voor de lagere prijsklassen.

E-bikes, voorzien van dit nieuwe Bosch-systeem hebben een (advies) verkoopprijs van 1.300 tot 1.500 euro. De model 2018 ‘Active Line Plus Generation 3’ middenmotor zet nieuwe prijspunten in Europa’s middenmotor-e-bikemarkt. Op dit moment geldt een adviesprijs van rond de 1.299 euro voor elektrische fietsen uitgerust met voorwielnaafmotoren. Met het nieuwe Bosch-systeem ziet het er naar uit, dat de aangekondigde prijsklasse het startpunt wordt voor modellen met middenmotor. Bosch heeft zijn Generation 3 middenmotor al eerder aan fabrikanten gepresenteerd. Op de Taipei Cycle show 2017 werden de eerste onderdelen getoond die te combineren zijn met dit nieuwe aandrijfsysteem.

 

Taipei-cycle-show-2017-bosch

Taipei-cycle-show-2017-bosch

Nieuwe middenmotors van Dapu en Bafang getoond op Taipei Cycle Show 2017

Een andere nieuwe middenmotor, en een die opvalt vanwege het formaat, werd gepresenteerd door Dapu. Compact – voor een eenvoudiger en betere integratie in het frame – en lichter in gewicht, met de < 3,5 kg. wegende nieuwe 250W motor. De Dapu-motor levert een forse 80Nm en is geschikt voor trapondersteuning tot 25 à 30 km/u.

Ook Bafang toonde een nieuwe middenmotor op de show. De motor is gericht op e-MTBs, maar kan in elke e-bikecategorie, inclusief speed pedelecs, toegepast worden. Daarvoor levert het een nominale kracht van 1.00W en een maximum koppel van wel 160Nm. Meer nieuws van Bafang is, dat de fabrikant van aandrijfsystemen ook batterijen gaat produceren. Het bedrijf maakte een initiële investering van 11,2 miljoen euro bekend, om een eigen batterij-ontwikkeling en een geautomatiseerde productiefaciliteit op weg te helpen. “Partners in defietsfabricage geven tegenwoordig de voorkeur aan complete systeemoplossingen,” zei Jack Brandsen, AlgemeenDirecteur van Bafang Europa. “Het werd van cruciaal belang deze optie ook aan te bieden, naast de flexibele benadering die Bafang al levert.”

Bafang - Taipei Cycle Show 2017

Bafang – Taipei Cycle Show 2017

E-bike connectiviteit

Connectiviteitsoplossingen voor e-bikes werden op de  Taipei Cycle show 2017 ook getoond, door aanbieders zoals Comodule. In een gezamenlijk project implementeerden Bose en Comodule een compleet e-bike-integratiesysteem. Het biedt ‘Comodule Analytics’, een online platform dat live performance data van het Bose aandrijfsysteem voor de fabrikant visualiseert. De tweede functie heet ‘Comodule Operate’. Dit is een smartphone App voor de fietser, die hem of haar directe interactie met de fiets biedt. Andere service providers met een stand op de Taipei beurs toonden soortgelijke connectiviteitsoplossingen.

Het laatste, maar zeker niet het onbelangrijkste nieuws uit Taipei over e-bikeontwikkelingen betreft de komst van steeds meer fabrikanten van aandrijfsystemen op de markt. Bijvoorbeeld bedrijven als Hydrive uit Taiwan, MAC uit China en Marquardt uit Duitsland. Marquardt is bekend van de auto-industrie en produceert displays, handlebar controls, motor control units en ook batterijen met BMS. Het bedrijf werkt samen met Brose voor het aanbieden van complete aandrijfsystemen.

Tekst Jack Oortwijn | Foto’s redactie Bike Europe

Reageer op dit artikel