artikel

Bafang aandrijfsysteem voor compacte fiets

Elektrische fietsen 56

De markt voor Fietsen met ‘kleine wielen’ groeit snel (‘last mile’-oplossingen voor in de stad), met compacte stadfietsjes en vouwfietsen. Daarom introduceert Bafang nu een nieuw aandrijfsysteem (motor) op het achterwiel speciaal voor kleine wielen-fietsen en vouwfietsen. In een uitvoering met single speed en 3-versnellingennaaf. De Bafang-achterwielmotor is ontworpen voor fietsjes met 14”-, 16”- or 20”-wielen, ook wel minibikes genoemd. Dit soort fietsjes wordt zoals gezegd veel gebruikt in stedelijke vervoer, in combinatie met auto of openbaar vervoer. Maar ook recreatief kennen ze veel toepassingen in combinatie met camper of caravan of boot.

Bafang RM G353 (3-speed) heeft een 220W aangedreven achtermotor gemaakt die goed past op de smallere norm op veel vouwfietsen van 120mm. Het gewciht is slechts 2,4 kilogram, en het systeem wordt geleverd met een schijfrem. De cassette heeft een 9-13-17-tanden configuratie in combinatie met een korte kooi constructie achterderailleur en 3-speed versnellingsnaaf van Sensah. De naaf kan worden gecombineerd met ofwel een speed- of en torque-sensor in de bottom bracket. Het hele systeem kan op allerlei manieren worden aangepast en ingesteld naar de behoefte van de berijder. De single speed-versie komt met een freewheel schijfrem met een 9-tands tandwiel en heeft een nog lager gewicht van 2,2 kilogram. Verder heeft de Bafang single speed motor dezelfde eigenschappen als de versie met 3-speed.

Continental banden voor elektrische fietsen

Bandenmerk Continental introduceert de Contact Plus-lijn voor city en trekking fietsen. Deze banden zijn geschikt om te gebruiken op elektrische fietsen die 25 en 45 kilometer per uur gaan. De Contact Plus-banden zijn volgens Continental compleet nieuw ontworpen. Daarbij is een nieuwe compound ontwikkeld en een nieuwe karkasstructuur. Ook zijn nieuwe profielen voor extra grip ontworpen.

Contact plus banden-continental

Contact plus banden-continental

De Contact Plus-banden zijn volgens Continental 30% beter bestand tegen de impact met een scherp voorwerp. Het profiel is zodanig dat de band goede grip geeft op zowel asfalt als een stenige of grindondergrond en bospaden.

De geschiktheid van de Contact Plus-banden voor elektrische fietsen tot 25 en tot 45 kilometer per uur, heeft als basis de 100 jaar ervaring van Continental met motoren- en autobanden. Voor de speed e-bikebanden moet de band het merkteken e50 dragen! De banden hebben het ECE-R 75 certificaat waarmee ze geschikt zijn voor het extra gewicht dat de accu en het motorsysteem van elektrische fietsen met zich meebrengt. Het karkas is een 3/180 TPI-karkas en de SafetyPlus Breaker biedt voldoende bescherming tegen impacts.

Aangepaste verzekering voor smart e-bike

Na de elektrische fiets is de smart e-bike de volgende innovatie die van grote invloed zal zijn op de tweewielerbranche. Deze nieuwe techniek maakt een nieuwe interactie met de eigenaar mogelijk. Deze intensievere communicatie zal meer winkeltraffic tot gevolg hebben. En doordat de smart e-bikes ‘GPS connected&protected’ zijn zal het fietsklimaat verbeteren dankzij de verlaagde diefstalkans. Met de track & trace functie wordt het terugvinden van de smart e-bike eenvoudiger. Diefstal voorkomen kan echter niemand. Accell Nl heeft daarom met verzekeraar ENRA een speciale smart-verzekering ontwikkeld. Deze verzekering maakt maximaal gebruikt van de voordelen van de smart e-bikes én laat de eigenaar meeprofiteren van deze voordelen. Die betaalt een lagere premie omdat de diefstalkans van de smart e-bikes aanmerkelijk lager ligt dan voor voor e-bikes zonder track & trace. Bijkomend voordeel is dat premies regio onafhankelijk zijn! Dat leidt tot een aanzienlijk voordeel voor de relatief duur verzekerde inwoners van de verstedelijkte gebieden. Het zijn juist deze ‘urban’-gebieden waar de smart e-bikes van Sparta op gericht zijn. De nieuwe ENRA smart e-bike verzekering wordt exclusief aangeboden bij de Accell smart e-bikes en kan afgesloten worden zodra het internetabonnement is geactiveerd.

Giant SyncDrive Pro

De nieuwe SyncDrive Pro van Giant heeft een hoger vermogen voor e-MTB rijders en is de meest geavanceerde motortechnologie die Giant gaat toepassen in zijn nieuwste series e-MTB’s. De SyncDrive Pro hardware komt van Yamaha, de software is ontwikkeld door Giant.

Het resultaat van deze samenwerking is een lichtgewicht en krachtige technologie voor een naadloze en krachtige ondersteuning met een maximale ondersteuningsratio van 360%. Dit betekent dat in de Power-modus 100% menselijke spierkracht (input-koppel) wordt omgezet in 360% trapondersteuning.

Deze motor biedt in de drie sterkste ondersteuningsniveaus 80 Nm koppel tot 120 omwentelingen per minuut. De fietser heeft geen last meer van vermogensverlies bij hogere trapfrequenties waardoor steile beklimmingen beter en comfortabeler te rijden zijn. De SyncDrive Pro is zodanig afgesteld dat snel en direct wordt gereageerd op pedaal-input. Binnen 190 milliseconden is 100% van het 80 Nm motorkoppel beschikbaar. De SyncDrive Pro heeft een laag gewicht mede dankzij een holle aandrijfas, terwijl de 128 mm ISIS-crankaansluiting zorgt voor een kleinere Q-factor die aansluit bij MTB-standaards.

Reageer op dit artikel