artikel

Een kijkje bij het Brose E-bike Competentie Centrum in Berlijn

Elektrische fietsen 10

Op Eurobike 2016 was te zien hoe voortvarend het Duitse bedrijf Brose inspringt op de e-MTB hype. De productietechnologie die het gebruikt voor de Brose e-bike motor is dezelfde als voor die van Brose auto-onderdelen. In de fabriek in Berlijn worden ook onderdelen gemaakt voor bijna alle automerken. Het is niet meer in exacte aantallen uit te drukken, maar volgens zeggen is één op de twee auto’s in de wereld uitgerust met tenminste één onderdeel van Brose.

Een kijkje bij het Brose E-bike Competentie Centrum in Berlijn
Brose e-bike - visionbike

 

Brose e-bike - visionbike

Brose e-bike – visionbike

Om die reden heeft het Duitse bedrijf het efficiënt, op grote schaal en geïndustrialiseerd produceren een belangrijk onderdeel van haar bedrijfsfilosofie gemaakt. Hoe dit uitwerkt in de praktijk wordt pas duidelijk bij een rondgang door de productiehal in één van de zestig Brose fabrieken in de wereld. Tweewieler kreeg de gelegenheid om op bezoek te gaan bij de zeer efficiënt georganiseerde fabriek van Brose in de Duitse hoofdstad Berlijn.

De brose e-bike activiteiten van het bedrijf vallen onder Brose Antriebstechniek, een aparte divisie binnen de Brose Group. Hoewel de productie en een belangrijk deel van het onderzoek en de ontwikkeling plaatsvindt in Berlijn, maakt deze divisie voor het brose e-bike system ook veelvuldig gebruik van de kennis en know-how van Brose’s centrale R&D centrum in de Zuid Duitse stad Würzburg.

Leidende positie automotive

De gehele Brose Group ontwikkelt en produceert mechatronische systemen voor de autodeuren en stoelen evenals meer dan 100 miljoen elektrische motoren per jaar. Mechatronica is een technische discipline die elektrotechniek, werktuigbouwkunde, meet- en regeltechniek en besturingstechniek combineert. Het bedrijf is gevestigd op 60 locaties in 23 landen en met 24.000 werknemers genereert het een jaaromzet van 6 miljard euro. De ontwikkeling van de Brose motor is gestart in 2010 en het eerste model is gepresenteerd in 2014.

Brose-e-bike-productie

Brose-e-bike-productie

Leidende positie automotive de reden voor brose e-bike systeem

De leidende positie op de markt voor elektromotoren in de automotive sector was één van de belangrijkste redenen voor Brose om een e-bike system te gaan ontwikkelen. Door de integratie van het e-bike competentie centrum in de Brose fabriek in Berlijn kunnen ook de e-bike fabrikanten volop meeprofiteren van de hoge kwaliteitseisen die de auto-industrie stelt aan de vervaardiging van elektromotoren. De fietsindustrie kan hierdoor ook gebruik maken

van Brose’s expertise op het gebied van de ontwikkeling en assemblage van elektromotoren en aandrijfsystemen. Brose benadrukt het open karakter van het systeem waardoor het in de montage zeer flexibel inzetbaar is maar ook eenvoudig kan ‘communiceren’ met de andere elektronische onderdelen van het brose e-bike. De midden motor is het hart van het system, terwijl alle andere componenten geleverd worden door geselecteerde Brose partners. Fietsfabrikanten kunnen er echter ook voor kiezen hiervoor te werken met eigen leveranciers.

Brose’s Visionbike

Op de Eurobike presenteerde Brose haar ideeën over hoe de auto-industrie zou kunnen bijdragen aan het veiliger en comfortabeler maken van de fiets. Met de Visionbike, voortgekomen uit een samenwerking met Murat Günak’s prestigieuze design team, toonde Brose hoe nieuwe intelligente systemen zouden kunnen worden toegepast op een fiets. “De Visionbike is niet een verzameling ideeën over de fiets van de toekomst maar meer toepassingsgerichte studie,” vertelt Joachim Volland van Brose. De mechatronische specialist wil met deze ontwerpstudie fietsfabrikanten inspireren om gezamenlijk nieuwe functionaliteiten te gaan ontwikkelen die het comfort en de veiligheid van de fiets verbeteren.

Nieuw management

De ontwikkeling van de Brose motor is gestart in 2010 en het eerste model is gepresenteerd in 2014. Het bedrijf heeft na deze start op de markt de volgende fase bereikt waardoor ook de leiding van de onderneming in andere handen is overgegaan. Op dit moment zijn Joachim Volland, industrie expert bij Brose Antriebstechnik en Thomas Leicht, Vice President van Brose Antriebstechnik verantwoordelijk voor groei van Brose op de internationale markt evenals de uitbreiding van het programma en een verbetering van de positie bij de dealer.

 

Tekst en foto’s Jan-Willem van Schaik

Reageer op dit artikel