artikel

Brose implementeert internationale groeistrategie

Elektrische fietsen 15

Sinds het betreden van de fietsmarkt in 2014 heeft leverancier van automotive producten Brose zich voornamelijk op Duitsland geconcentreerd. Na de eerste fase van productontwikkeling breekt voor Brose nu de volgende fase aan, die van marktpenetratie en internationalisering. We spraken met Joachim Volland die, samen met Thomas Leicht, verantwoordelijk is voor de ontwikkeling en uitvoering van de strategie om Brose vooruit te brengen in de internationale elektrische tweewieler industrie.

Wat is het verband tussen Brose’s elektrische tweewieler componenten en de automotive producten?

Het verband met onze automotiveproducten is duidelijk omdat de stuurinrichting van de automotor de basis vormt voor ons elektrische tweewieler aandrijfsysteem. Daarnaast passen wij onze uitgebreide expertise in de automotiveindustrie toe om het (trapondersteunde) fietsen veiliger en comfortabeler te maken. Hoewel we een e-bike R&D afdeling en testcentrum hebben in Berlijn, ondersteunt Brose’s Electric Engineering Centre in het Duitse Würzburg nieuwe productontwikkelingen in grote mate. Naast nieuwe e-bikeconcepten die voor onze aandrijfsystemen worden ontwikkeld, ook ideeën voor de toekomst, zoals we met onze ‘Visionbike’ op de Eurobike Show hebben gepresenteerd.

Kijkend naar Brose’s automotiveachtergrond; wat is er nog meer mogelijk op het gebied van technologieën die Brose kan toepassen in de producten voor e-bikes?

Op productniveau denk ik dat wij een belangrijke stap voorwaarts hebben gezet met de presentie van onze ideeën met de Visionbike om de fietsindustrie te laten zien hoe de automotivetechnologie kan worden toegepast bij fietsen. Onze achtergrond komt pas echt aan de orde wanneer we het over onze productie hebben, die is namelijk geheel automotive-georiënteerd. De Bos Groep maakt jaarlijks meer dan 100 miljoen elektrische motoren voor allerlei doeleinden op verschillende locaties wereldwijd. De fietsindustrie kan profiteren van onze kwaliteitsstandaarden en industriële productieniveaus op dit gebied voor hun high quality e-bikes.

Brose elektrische tweewieler - visionbike

Brose Visionbike

E-bike motoren met interne versnellingen komen nu op de markt, zoals bijvoorbeeld Panasonic met de 2-geared middenmotor. Wat betekent dit voor Brose?

Ons e-bikesysteem is compatibel met alle externe gearingsystemen en naafversnellingen. Toekomstige ontwikkelingen van het middenmotorsysteem zullen gericht zijn op het verkleinen en de gewichtsreductie ervan. De integratie van de versnellingen, daargelaten of het al dan niet technisch mogelijk is, zou de e-bikemotor omvangrijk en zwaar maken, in tegenstelling van de huidige markttrend.

Wat zijn uw verwachtingen voor de totale e-bikemarkt in de komende vijf jaar? Hoe staat het ervoor in 2022?

Wij verwachten een grotere differentiatie in de e-bikemarkt voor prijzen en categorieën. Een marktgroei van 40 tot 50% in de komende zeven tot tien jaar zoals diverse partijen in de fietsindustrie verwachten is zeker realistisch. Het belangrijkste potentieel van e-bikes is de mogelijke aantrekkingskracht van de markt voor consumenten die niet eerder fietsten. Aan de OM kant zien wij een versnelling van de concentratietrend, mede door financieringsissues, hoewel niche-spelers er altijd zullen zijn. Hetzelfde geldt voor de toeleverancierszijde van de elektrische tweewieler industrie. Door de initiële investeringen kunnen productontwikkeling en productie van e-bikesystemen op een industriële schaal plaatsvinden. Als gevolg van deze uitgaven zal het voor volgers erg moeilijk zijn om de technische ontwikkelingen bij te houden. Hetzelfde gebeurde aan het begin van deze eeuw in de automotiveindustrie toen voor fabrikanten van componenten het toepassen van schaalvoordelen noodzakelijk bleek om te kunnen overleven.
Voor wat betreft de toekomstige distributie geloven wij in de positie van de retailer. De voorspelde explosieve groei van online verkopen van elektrische tweewielers is niet waar gebleken. De elektrische tweewieler is te complex en voor het gros van de consumenten zijn het advies en de service van de retailer noodzakelijk. Fanatiekelingen en niche-consumenten zullen zeker online kopen, maar de check-ups uit de auto-industrie komen ook aan de orde voor e-bikes, maar dan ‘smart’.Er wordt gezegd dat e-bikeverkopen in populariteit zullen toenemen in markten met een fietscultuur zoals Nederland, Denemarken, Duitsland en Scandinavië. Zal het bij deze landen blijven of ziet u ook in Zuid-Europese landen een groei in de e-bikemarkt voor 2022?

Snelle marktpenetratie van e-bikes ook buiten Nederland

De snelle marktpenetratie van elektrische tweewielers zal ook optreden in markten buiten die als Nederland Duitsland en Denemarken, hoewel de redenen hiervoor elders liggen. In de Verenigde Staten zal de markt de komende vijf jaar opbloeien, zodra de juridische kwesties omtrent het gebruik van e-bikes op paden zijn opgelost. Dat is waarom wij nu onze internationale marktdoelen verbreden. Spanje, Frankrijk en Italië zijn in potentie grote markten voor e-bikes. In deze landen werd fietsen altijd gezien als een sport maar met de introductie van e-city- en e-trekking bikes opent zich een nieuwe markt met een nieuw type consument. Het mediterrane klimaat leent zich uitstekend voor e-bikemobiliteit en de populariteit van het fietsverhuursysteem Velib in Parijs is een goed voorbeeld van hoe fietsen de mobiliteit kan veranderen.

Wat kunt u vertellen over de huidige marktpositie in elektrische tweewielers van Brose?

In de Europese markt staan wij tussen de top drie aanbieders, hoewel we het aantal systemen dat we in de markt gezet hebben niet onthullen. Vergeleken met onze concurrentie zijn de belangrijkste voordelen voor onze klanten als volgt; de flexibiliteit om de aandrijfunit in het frame te integreren, het lage geluidsniveau van de motor, het soepele rijgedrag en het extra freewheeling device plus het kunnen loskoppelen van de aandrijfunit, voor als de fietser even geen trapondersteuning wil. Daarboven waarderen klanten de productie in Duitsland, die staat voor kwaliteit, de nabijheid van onze R & D en de aanpassingsopties van het systeem die wij onze klanten bieden.

Op welke e-bike categorieën richt u zich in het bijzonder?

In het begin hebben wij ons speciaal gefocust op de MTB categorie om de prestaties van het systeem aan te tonen. En we hebben een aantal speciale projecten samen met Rotwild en Specialized gedaan. Nu we ons in deze markt gevestigd hebben zullen we meer en meer e-bikesegmenten aanpakken omdat we in alle e-bikecategorieën veel potentie zien.

In welke specifieke markten ziet u nieuwe mogelijkheden voor de komende jaren?

Voor Brose is een van de voornaamste categorieën die van de urban e-bikes omdat wij in dat, productsegment veel vraag naar e-mobility oplossingen verwachten. Dat zal veel verkeersproblemen in de steden verlichten. Ook de reden waarom cargobikes voor ons veel potentieel bieden. Het zou mij niet verbazen als in de toekomst ook kinderfietsen in e-vorm geproduceerd gaan worden. Dankzij de elektronische ondersteuning wordt het voor kinderen veel eenvoudiger om met dezelfde snelheid als hun ouders te fietsen waardoor het verkeer veiliger wordt.

Brose presenteerdt auto-industrie ideeën op Eurobike  

Op de Eurobike presenteerde Brose haar ideeën over hoe de auto-industrie zou kunnen bijdragen aan het veiliger en comfortabeler maken van de fiets. Met de Visionbike, voortgekomen uit een samenwerking met Murat Günak’s prestigieuze design team, toonde Brose hoe nieuwe intelligente systemen zouden kunnen worden toegepast op een fiets. “De Visionbike is niet een verzameling ideeën over de fiets van de toekomst maar meer toepassingsgerichte studie,” vertelt Joachim Volland van Brose. “We willen simpelweg onderzoeken welke mogelijkheden het gebruik van elektrische motoren in een tweewieler biedt.” De mechatronische specialist wil met deze ontwerpstudie fietsfabrikanten inspireren om gezamenlijk nieuwe functionaliteiten te gaan ontwikkelen die het comfort en de veiligheid van de fiets verbeteren.

Inklapbare handlebars en een zakkend zadel

De inklapbare handlebars kunnen door middel van een spindelaandrijving onafhankelijk van elkaar in de voorvork zakken. Dit zorgt voor een ruimtebesparende opbergmogelijkheid en maakt het transport van de elektrische tweewieler makkelijker. Als de tweewieler wordt geparkeerd, zakt ook het zadel weg in het achterste deel van de elektrische tweewieler. Door middel van een rubberen klem blokkeert het zadel het achterwiel, een extra beveiliging tegen diefstal. Dankzij bluetooth en connectivity worden de individuele instellingen voor de handlebars en zadel bewaard en naar wens opgeroepen worden door de berijder, vergelijkbaar met de stoelinstellingen bij een autostoel. Desgewenst kunnen ook rijdersprofielen worden ingeprogrammeerd, bijvoorbeeld voor een comfortabele rit of juist een sportieve tour door het terrein.

Brose elektrische tweewieler

Brose elektrische tweewieler

Reageer op dit artikel