nieuws

Belastingdienst strikt op afleverdatum bedrijfsfiets

algemeen

De belastingdienst hanteert een strikt beleid voor bedrijfsfietsen. De belastingdienst kijkt puur naar de afleverdatum van de fiets. Valt de afleverdatum nog in 2014 dan geldt de huidige regeling, gebeurt de aflevering in 2015, dan valt deze onder de Werkkostenregeling (WKR). Dit rijdt vakhandelaren in de wielen, omdat nu veel fietsen verkocht worden die pas in 2015 kunnen worden afgeleverd. Op NPO Radio 1 waren gisteren en vandaag een aantal berichten over een overgangsregeling.

Belastingdienst strikt op afleverdatum bedrijfsfiets
Voor de Belastingdienst geldt het 'genietmoment', het tijdstip van aflevering van de fiets, als het moment voor fiscaal voordeel.

Nationale Fiets Projecten (NFP) vindt dat er een overgangsregeling moet komen en mede-directeur Wilco Dijksma heeft de belastingdienst een brief gestuurd waarin hij pleit voor zo’n regeling. Mensen die op het laatste moment nog een fiets aanschaffen, zijn in de veronderstelling dat zij nog gebruik kunnen maken van de fietsenregeling. Maar als een fiets niet voor 1 januari geleverd wordt, vervalt het fiscale voordeel.

Volgens Cor Schulting, dealermanager van NFP, kijkt de belastingdienst echter naar de afleverdatum van de fiets. “Valt die nog in 2014 dan geldt de huidige regeling, gebeurt de aflevering in 2015, dan valt deze onder de Werkkostenregeling. En dat is een probleem, want voor de Belastingdienst geldt het ‘genietmoment’, het tijdstip van aflevering van de fiets, als het moment voor fiscaal voordeel.”

Afleverdatum bepalend

NFP heeft de rijwielhandel uitgebreid geïnformeerd over deze overgangsperiode. Schulting: “Het is belangrijk dat fietsenwinkels communiceren dat de afleverdatum bepalend is. Is die afleverdatum na 1 januari 2015 dan moeten klanten informeren bij hun werkgever of deze dan geleverd mag worden.”
Om dit te omzeilen ziet hij dat veel fietsenmakers hun voorraad aan het uitverkopen zijn: “Dat adviseer ik ook. Lever fietsen die je nog in de winkel hebt staan. Wijs klanten erop dat ze dan misschien toch maar voor een andere kleur moeten gaan, omdat ze dan nog gebruik kunnen maken van de regeling. Als de fiets besteld moet worden, kan dat vaak niet meer.” Het is een drukte van belang bij NFP. “Ik hoor fietsenmakers die op een zaterdag 45 fietsen via het fietsenplan verkopen.” Volgens Schulting zijn er zelfs veel werkgevers die in deze laatste maanden nog starten met fietsprojecten: “Die willen hun werknemers de mogelijkheid bieden van het fietsplan.”

Ook topdrukte bij fabrikanten

In dit radiofragment van hedenochtend (vanaf 21 minuten) hoort u Alfred van der Heiden van BSP (Hei-Bike Products in Utrecht), waarin hij vertelt over de drukte in zijn bedrijf: “We leveren honderden fietsen per dag af. Er is sprake van een run bij fietsenwinkels. Het is nog nooit voorgekomen dat het in oktober en november zo druk was. Ik denk dat dat deels door het mooie weer komt, maar zeker ook door het aflopen van het fietsplan.” Door deze topdrukte ontstaan er bij fabrikanten en importeurs leveringsproblemen.

Reageer op dit artikel