nieuws

Accell-bijeenkomst Ede: veel zorgen en vragen

algemeen

Gisteravond kwamen een kleine honderd bezorgde fietsondernemers uit het hele land, BOVAG-lid en niet-BOVAG-lid, bijeen in Ede om te praten over de plannen van fietsfabrikant Accell voor een experience center in datzelfde Ede.

Accell-bijeenkomst Ede: veel zorgen en vragen
De druk bezochte BOVAG bijeenkomst van gisteravond in Ede geeft aan dat de plannen van Accell veel fietsondernemers zorgen baren. – Foto BOVAG

In een persbericht over de avondbijeenkomst concludeert de BOVAG: “”Mooi dat Accell een paar uur voor de actiebijeenkomst in een open brief meldt dat er géén fietsen verkocht gaan worden in dat center en ook mooi dat Accell belooft dat de ‘gewone marge’ voor de fietsondernemer behouden blijft. Maar er zijn nog vele vragen die onbeantwoord blijven. Daarom is het de hoogste tijd voor een Accell-dealerplatform.”

Samenwerken

“De grote opkomst in Ede geeft aan dat de plannen van Accell veel fietsondernemers zorgen baren,” zegt de BOVAG verder, “Niet alleen fietsondernemers uit de regio: ze waren uit het hele land naar Ede gekomen. Stuk voor stuk maken ze zich zorgen over hun positie, hun verdienmodel en hun relatie met de fabrikant. De aanwezigen constateerden dat het goed is om te zien dat samenwerken zo snel resultaat levert. Immers, commotie rond de BOVAG-bijeenkomst heeft gezorgd voor een stuk meer duidelijkheid. In een open brief die op de middag voor de bijeenkomst in Ede werd gepubliceerd, spreekt Accell over behoud van gewone marges en geen fietsverkoop in het experience center. Accell wilde de afgelopen weken op vragen hierover (van BOVAG en van individuele ondernemers) nog geen concreet antwoord geven. Maar nu gelukkig wel. Dat is kracht van het collectief. De conclusie in de zaal was echter ook dat er nog heel veel vragen over blijven over de werkwijze van het voorgenomen experience center en over de positie van de dealers.”

Huiswerk

Hieronder een greep uit de vragen die BOVAG als huiswerk heeft meegekregen:

  • Hoe krijgt dealer zekerheid dat als hij klanten naar experience center toestuurt, de klant ook bij hem koopt (en niet online!)
  • Wat houdt ‘gewone marge’ in? Als Accell bijvoorbeeld eenzijdig besluit om bepaalde modellen uit te verkopen of in prijs te verlagen, dan is het percentage misschien wel gelijk, maar de winst in euro’s lager! Wie bepaalt wanneer adviesprijzen veranderen of acties en aanbiedingen worden gestart?
  • Hoe lang is de belofte van Accell geldig? Wil Accell intenties uitspreken en afspraken maken voor langere termijn (>1 jaar)? Hoe zien zij de relatie met de dealers over 3-5 jaar?
  • Van wie zijn straks de klant en de klantgegevens? Wat als retailer straks geen dealer meer van Accell is; gaat Accell dan nog met klant communiceren of aanbiedingen doen?
  • Als het alleen maar om het reserveren van voorraad gaat, zoals Accell aangeeft, dan is detailhandelsvergunning toch helemaal niet nodig: dan is een (anonieme) voorraadreservering in Accentry al voldoende. Advies: organiseer het verder net als bij Gazelle; klant krijgt kaartje mee met model/type en framehoogte en kan dat bij een dealer naar keuze zelf organiseren.
  • Wat is een ‘reservering’ überhaupt waard? Klant betaalt niet aan, sluit geen overeenkomst etcetera. Wat is dan de meerwaarde? Is het dan niet een hele grote administratieve rompslomp voor weinig toegevoegde waarde?
  • Hoe zit het met levertijden? Op welke voorraad stuurt Accell straks in Ede? Vermoedelijk op eigen voorraad. Dealer verliest zo grip om sturen op zijn eigen voorraad.
  • Hoe zit het met de verschillende merken/dealerschappen. Stel dat een retailer alleen een Sparta-dealerschap heeft en een klant doorstuurt naar Ede: straks wil de klant na bezoek toch liever Koga of Batavus: dan is de retailer een klant kwijt aan concurrent omdat hij die dealerschappen niet heeft.

Aan de slag

BOVAG gaat met deze vragen aan de slag de komende tijd. Daarbij hanteert de bond het uitgangspunt: “wij geloven in samenwerking. Maar we willen wel duidelijkheid – en die kregen we zeker niet, de laatste tijd. Fietsondernemers willen daarom graag en snel met Accell in gesprek om over bovenstaande onderwerpen duidelijke afspraken te maken, voor de lange termijn. “Gisterenavond hebben de aanwezige leden besloten om hiervoor een Accell-dealerplatform op te richten. Een aantal ondernemers heeft zich al aangemeld voor het platform en wil namens de groep met Accell gaan praten. BOVAG ondersteunt hen hierbij, bijvoorbeeld met juristen. De uitkomsten van de gesprekken koppelen ze uiteraard weer terug aan achterban. Wat BOVAG en het nieuwe platform betreft, gaan we snel mogelijk met Accell-directie om tafel. We hebben Accell hiervoor inmiddels uitgenodigd. Aangezien Accell in haar open brief zelf ook aangeeft snel in gesprek te willen én te geloven in goede samenwerking, moet dat goed komen.”

Gemeente Ede

De BOVAG zegt in haar bericht ook nog te schaken op het bord van de gemeentepolitiek in Ede. “Gisteravond waren een zestal gemeenteraadsleden bij de bijeenkomst aanwezig om zich te verdiepen in de standpunten van de fietsondernemers. BOVAG is in gesprek met Gemeente Ede om te onderzoeken of een detailhandelsvergunning überhaupt wel noodzakelijk is voor het beoogde doel (klanten een experience bieden samen met vakhandel). Immers, bij Gazelle worden ook geen voorraadreserveringen gemaakt en hierover zijn consument, fabrikant en dealers erg tevreden. BOVAG zal komende dinsdag ook inspreken op een gemeentelijke hoorzitting over deze kwestie.”

Reageer op dit artikel